Detail publikace

Fraktografická rekonstrukce šíření únavové trhliny v integrálním vyztuženém panelu

KUNZ, J. KOVÁŘÍK, O. LAUSCHMANN, H. SIEGL, J. AUGUSTIN, P.

Český název

Fraktografická rekonstrukce šíření únavové trhliny v integrálním vyztuženém panelu

Anglický název

Fractographic reconstitution of fatigue crack growth in integrally stiffened panels

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

en

Originální abstrakt

A research program was focused on design and experimental verification of fracture marking of integrally stiffened panels during the fatigue tests under flight-by-flight spectrum loading and testing the effectiveness of various fractographic methods. The panels represent complex testing models of aircraft wing parts. Three kinds of cyclic loading were used: constant amplitude loading, flight-by-flight type spectrum loading without marking and flight-by-flight spectrum with marking. Different methods were applied for fractographic reconstitution of fatigue crack growth: a) measurement of striation spacing, b) identification of beach marks, c) image textural analysis of SEM images of fatigue fracture surfaces (textural fractography) aimed at morphological features oriented in the direction of crack growth. The obtained crack growth curves enable the study of the influence of loading spectrum on crack growth kinetics and comparison of the different fractographic methods.

Český abstrakt

V příspěvku jsou uvedeny různé metody fraktografické rekonstrukce šíření únavové trhliny v integrálních vyztužených panelech křídla letounu. Únavové zkoušky panelů byly provedeny konstantním cyklem, spektrem uspořádaným do zatěžovací sekvence typu "let za letem" a obdobnou sekvencí doplněnou o fraktografické značky. Bylo použito tří metod fraktografické rekonstrukce: měřením rozteče striací, identifikací fraktografických značek a texturní analýzou obrazu lomové plochy.

Anglický abstrakt

A research program was focused on design and experimental verification of fracture marking of integrally stiffened panels during the fatigue tests under flight-by-flight spectrum loading and testing the effectiveness of various fractographic methods. The panels represent complex testing models of aircraft wing parts. Three kinds of cyclic loading were used: constant amplitude loading, flight-by-flight type spectrum loading without marking and flight-by-flight spectrum with marking. Different methods were applied for fractographic reconstitution of fatigue crack growth: a) measurement of striation spacing, b) identification of beach marks, c) image textural analysis of SEM images of fatigue fracture surfaces (textural fractography) aimed at morphological features oriented in the direction of crack growth. The obtained crack growth curves enable the study of the influence of loading spectrum on crack growth kinetics and comparison of the different fractographic methods.

Klíčová slova česky

únava kovových materiálů, fraktografická rekonstrukce, zatížení konstantní amplitudou, zatížení spektrem, integrální vyztužené panely, vysokorychlostní obrábění, křídlo letounu, striace, texturní fraktografie

Klíčová slova anglicky

metal fatigue, crack growth rate, fractographic reconstitution, constant amplitude loading, spectrum loading, integrally stiffened panel, high speed cutting, aircraft wing, striations, textural fractography

Rok RIV

2010

Vydáno

06.06.2010

Nakladatel

Elsevier Ltd.

ISSN

1877-7058

Ročník

2

Číslo

1

Strany od–do

1711–1720

Počet stran

10

BIBTEX


@article{BUT50737,
  author="Petr {Augustin},
  title="Fractographic reconstitution of fatigue crack growth in integrally stiffened panels",
  year="2010",
  volume="2",
  number="1",
  month="June",
  pages="1711--1720",
  publisher="Elsevier Ltd.",
  issn="1877-7058"
}