Detail publikace

Porušování lopatek spalovacího motoru za provozu

JULIŠ, M. PODRÁBSKÝ, T. SIEGL, J. POSPÍŠILOVÁ, S.

Český název

Porušování lopatek spalovacího motoru za provozu

Anglický název

Combustion engine blade fracture during operation

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Proudové motory používané v letectví jsou během provozu vystaveny řadě degradačních procesů. Je velmi důležité sledovat pracovní podmínky a na základě nich způsobené degradační změny v materiálu. Na základě těchto faktorů můžeme odvodit zbývající životnost jednotlivých komponent. Mezi nejvíce namáhané části patří rotorové lopatky turbín. V důsledku různých přetížení (starty, přistávání, různé nepravidelné chody motoru, teplotní či napěťové zátěže) dochází k nevratným změnám v mikrostruktuře. Tento příspěvek se zabývá výzkumem degradace struktury a mechanismům porušování lopatek integrálně litých kol z niklových superslitin jako je ŽS6K a Inconel 713 LC.

Český abstrakt

Proudové motory používané v letectví jsou během provozu vystaveny řadě degradačních procesů. Je velmi důležité sledovat pracovní podmínky a na základě nich způsobené degradační změny v materiálu. Na základě těchto faktorů můžeme odvodit zbývající životnost jednotlivých komponent. Mezi nejvíce namáhané části patří rotorové lopatky turbín. V důsledku různých přetížení (starty, přistávání, různé nepravidelné chody motoru, teplotní či napěťové zátěže) dochází k nevratným změnám v mikrostruktuře. Tento příspěvek se zabývá výzkumem degradace struktury a mechanismům porušování lopatek integrálně litých kol z niklových superslitin jako je ŽS6K a Inconel 713 LC.

Anglický abstrakt

Jet engines used in aeronautics are exposed quite a number of effects in course of working life. Their particular components are almost stressed to capacity margin. It is highly important to study the working conditions and also related degrading causes. An understanding of above-mentioned factors helps to specificate the residual lifetime estimation of single components. The most stressed components are first of all the rotor jet engine blades. Non-reversible changes in microstructure respectively responsible interference of mechanical properties rise in the working process by reason of short-time overload e.g. také off, landing, hunts, temperature and stress maxima etc. The contribution deals with research of structure degradation and breaking mechanism of blades and integral wheels from nickel-base superalloys ZHS6W and Inconel 713 LC.

Klíčová slova anglicky

blades, breaking mechanism, Inconel 713LC, ZHS6W

Rok RIV

2006

Vydáno

01.10.2006

Nakladatel

Emilena, Košice,Slovensko

Místo

Hotel Academia Vysoké Tatry Slovensko

ISBN

80-968543-5-6

Kniha

Fraktografia 2006

Číslo edice

1

Strany od–do

326–332

Počet stran

7

BIBTEX


@inproceedings{BUT20220,
  author="Martin {Juliš} and Tomáš {Podrábský} and Jan {Siegl} and Simona {Hutařová},
  title="Porušování lopatek spalovacího motoru za provozu",
  booktitle="Fraktografia 2006",
  year="2006",
  month="October",
  pages="326--332",
  publisher="Emilena, Košice,Slovensko",
  address="Hotel Academia
Vysoké Tatry
Slovensko",
  isbn="80-968543-5-6"
}