Detail produktu
Vůz jednopodlažní elektrické jednotky osazený semiaktivním systémem tlumení sekundárního vypružení
STRECKER, Z. MAZŮREK, I. KUBÍK, M. MACHÁČEK, O. DANIEL, P. MALKOVSKÝ, Z. MICHÁLEK, T.
Český název
Vůz jednopodlažní elektrické jednotky osazený semiaktivním systémem tlumení sekundárního vypružení
Anglický název
A single-deck electric unit car equipped with a semi-active secondary suspension damping system
Typ
funkční vzorek
Český abstrakt
Funkční vzorek je zásadní pro splnění cíle projektu TAČR, kterým je vývoj a funkční ověření systému semiaktivně (S/A) řízeného tlumení sekundárního vypružení jednopodlažní příměstské elektrické jednotky, založeném na technologii rychlých S/A tlumičů, které nahradí konvenční tlumiče vybraného vozidla. Funkční vzorek je tvořen druhým vozem kolejového vozidla Škoda 10Ev (InterPanter), reg. čísla CZ ČD 94 54 1 552 101, jehož pojezd má nahrazené konvenční tlumení sekundárního vypružení vyvíjeným S/A magnetoreologickým systémem. Vozidlo bylo pro účely experimentu zapůjčeno Českými drahami a.s. Jde tedy o osazení dvou podvozků jednoho vozu příčnými a vertikálními sekundárními S/A řízenými tlumiči. Řídicí algoritmus, realizovaný jednou řídící jednotkou na každý S/A tlumič, řídí tlumící sílu s ohledem na požadavky jízdního pohodlí a dosahuje optimálního silového zatížení komponent pojezdu i kolejového svršku, díky řízenému nastavení tlumicích sil. Komplexní řídicí algoritmus je navíc schopen podle potřeby volit okamžité nastavení pro jednotlivé tlumicí prvky podvozku, což představuje ojedinělé technické řešení v segmentu kolejové dopravy. Pro hodnocení vlivu S/A tlumení na jízdní komfort byl S/A osazený vůz společně se zrcadlově umístěným referenčním vozem s konvenčním tlumícím osazení vybaven vyspělým měřícím systémem, dodaným a provozovaným VÚKV Praha, který je jedním z řešitelů projektu. Jízdní testy takto osazenou jízdní soupravou byly na tratích Brno – Blansko, Brno – Šakvice a Brno – Tišnov povoleny Drážním úřadem ČR v roce 2024
Anglický abstrakt
The functional sample is essential to fulfill the goal of TAČR project, which is the development and functional verification of a system of semi-active (S/A) controlled damping of the secondary suspension of a single-storey suburban electric unit, based on rapid technologies of S/A dampers, which will replace the conventional dampers of the selected vehicle. The functional sample is made up of the second car of the Škoda 10Ev (InterPanter) rail vehicle, registration number CZ ČD 94 54 1 552 101, whose running gear has replaced the conventional damping of the secondary suspension with the developed S/A magnetorheological system. The vehicle was loaned to České drahami a.s. for the purposes of the experiment. It is therefore about fitting two chassis of one car with transverse and vertical secondary S/A controlled shock absorbers. The control algorithm, implemented by one control unit for each S/A shock absorber, controls the damping force with regard to the requirements of driving comfort and achieves the optimal force loading of the running components and the rail surface, thanks to the controlled setting of the damping forces. In addition, the complex control algorithm is able to select immediate settings for individual suspension elements of the chassis as needed, which represents a unique technical solution in the rail transport segment. In order to evaluate the effect of S/A damping on driving comfort, the S/A equipped car together with a mirror-mounted reference car with conventional damping equipment was equipped with an advanced measuring system, supplied and operated by VÚKV Prague, which is one of the project solvers. Driving tests with the vehicle equipped in this way on the lines Brno – Blansko, Brno – Šakvice and Brno – Tišnov were permitted by the Railway Authority of the Czech Republic in 2024
Datum vzniku
30.06.2024
Umístění
Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2 61669, Brno B1/111
WWW