Detail produktu

Platforma pro mikromobilitu

FOJTÁŠEK, J. PORTEŠ, P. TOBIÁŠ, M. BÖHM, M. ZHÁŇAL, L. ANGER, J. DIVIŠ, J. DOBROVOLNÝ, T. HANÁK, J. HAVEL, T. KOCH, D. KOSTKA, M. KUBÍČEK, L. MASNÝ, L. NOVÁČEK, K. ORIŇÁK, M. PAVLŮ, B. PAVLŮ, K. PROCHÁZKA, M. SKOLÁK, J. VLČEK, M. VOKURKA, I.

Český název

Platforma pro mikromobilitu

Anglický název

Platform for micromobility

Typ

prototyp

Český abstrakt

Cílem projektu příjemce byl výzkum a vývoj inovativní platformy pro mikromobilitu. Tato platforma byla navržena zcela od základu, jelikož obdobné řešení na trhu neexistuje. Výstupem je inovativní platforma s rámem děleným uprostřed, který umožňuje použití zadní pohonné části pro třístopovou variantu a v budoucnu i pro jednostopou variantu. Třístopá varianta disponuje přední řízenou a klopnou nápravou. Vyroben byl prototyp třístopé varianty, který nalezne využití pro jízdu ve městě, v horských střediscích nebo v průmyslových areálech. Inovativní platforma je určena pro jednoho až dva jezdce s možností přepravy nákladu. Pohon je zajištěn elektromotorem umístěným mimozadní kolo, díky tomu bylo dosaženo snížení neodpružených hmot. Ovládán je akcelerátorem umístěným na řídítkách. Jedná se tak o novodobý ekologický dopravní prostředek, použitelný v různorodých podmínkách. Tato multiplatforma je navržena na bázi pohonu pouze elektromotorem, nikoliv dopomoci při odrazu. Podstatnou záležitostí, kterou bylo potřeba při vývoji vzít v úvahu, byla legislativní stránka věci, kdy bylo třeba při vývoji zahrnout požadavky pro provoz na pozemních komunikacích. Při výzkumu a vývoji byl kladen důraz na vyhovění legislativním normám a zákonným úpravám provozu elektrických vozítek. U typů s výkonem od 500 W do 4 kW, anebo ve verzi do 11 kW je nutná registrační značka, řidičské oprávnění a pojištění pro možnost využití v provozu (mimo uzavřený areál). Elektromotor je opatřen řídící jednotkou, která umožňuje regulaci výkonu pro dané použití. Výstupem projektu je inovativní platforma pro mikromobilitu. Při výzkumu a vývoji příjemce spolupracoval s fakultou Strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Probíhaly zde např. simulace, analýzy jízdních vlastností nebo konfigurace softwaru řídící jednotky.

Anglický abstrakt

The goal of the project was the research and development of an innovative platform for micromobility. This platform was designed completely from the ground up, as there is no similar solution on the market. The output is an innovative platform with a frame split in the middle, which allows the use of the rear drive unit for a three-track variant and, in the future, a single-track variant. The three-track variant has a front steered and tilting axle. Aprototype of a three-track variant was produced, which will find use for driving in the city, in mountain resorts or in industrial areas. The innovative platform is intended for one to two riders with the possibility of transporting cargo. The drive is provided by an electric motor located outside the rear wheel, thanks to which a reduction of unsprung masses was achieved. It is controlled by an accelerator located on the handlebars. It is thus a modern ecological means of transport, usable in a variety of conditions. This multi-platform is designed on the basis of drive only by an electric motor, not to help with rebound. A significant issue that needed to be taken into account during the development was the legislative side of the matter, when the requirements for traffic on roads had to be included during the development. During research and development, emphasis was placed on compliance with legislative standards and statutory regulations for the operation of electric wheelchairs. For types with power from 500 W to 4kW, or in the version up to 11 kW, a registration plate, driver's license and insurance are required for the possibility of use in traffic (outside the closed area). The electric motor is equipped with a control unit that allows power regulation for the given use. The output of the project is an innovative platform for micromobility. During research and development, the recipient cooperated with the Faculty of Mechanical Engineering of the University of Technology in Brno. For example, simulations, analyzes of driving characteristics or configuration of the control unit software took place here.

Datum vzniku

18.12.2023

Umístění

KOSTKA - kolobka, s.r.o. Potůčník 449 788 33, Hanušovice

WWW