Detail publikace
METODIKA OVĚŘENÍ NASTAVENÍ PROSTŘEDÍ V KABINĚ PRO OBJEKTIVNÍ URČENÍ SPOTŘEBY ENERGIE HVAC BĚHEM WLTP CYKLU
FIŠER, J. POKORNÝ, J. PECH, O.
Český název
METODIKA OVĚŘENÍ NASTAVENÍ PROSTŘEDÍ V KABINĚ PRO OBJEKTIVNÍ URČENÍ SPOTŘEBY ENERGIE HVAC BĚHEM WLTP CYKLU
Anglický název
Methodology for check of the cabin environment setting for objective estimation of HVAC energy consumption during WLTP cycle
Typ
zpráva odborná
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Byl proveden test spotřeby energie HVAC podle postupu WLTC. Cílem bylo změřit ekvivalentní teplotu (tepelný pocit a komfort) v kabinách různých vozidel při použití standardního režimu nastavení HVAC "AUTO 22". Doba trvání testu byla 1 hodina, přičemž podmínky byly zimní: -°C, 0 W/m2, letní podmínky: +30 °C, 800 W/m2 , relativní vlhkost vzduchu 50 %. Pro optimální úroveň tepelného pocitu a komfortu v zimních podmínkách postačuje pro většinu modelů nastavení HVAC na AUTO 22, ale pro některé BEV pak bylo nutné nastavení AUTO 24 (+2 stupně v nastavení regulace HVAC). Výsledky letních testů odhalily některé aspekty umístění nových vývodů HVAC a údaje související s energetickou účinností tepelného čerpadla s chladivem CO2. Dále bylo cílem bylo změřit tepelnou pohodu (a tepelný pocit) v kabinách různých vozidel při použití standardního režimu nastavení HVAC "AUTO 22" v reálném prostředí a okruhu RDE. Všechny čtyři vozy poskytovaly optimální úroveň tepelného pocitu a komfortu v letních podmínkách a nastavení HVAC na AUTO 22 je pro všechny testované kabiny dostačující. Předpovědi systémů Newton manikin a Comfortis byly v dobré shodě s tepelnými pocity uváděnými testovacími řidiči. Výsledky odhalily nejvyšší relativní spotřebu energie HVAC ve vozidle poháněném ICE. Spotřeba činila 11,4 %, následovalo vozidlo Plug-in s 6,7 %, dále BEV s HVAC na CO2 5,9 % a nejnižší byla u BEV s tepelným čerpadlem na HFO s 3,4 %. Spotřeba energie systému HVAC není zanedbatelná a systém HVAC MUSÍ být zapnutý, aby se dosáhlo reálné spotřeby energie / emisí vozu při testu RDE.
Český abstrakt
Byl proveden test spotřeby energie HVAC podle postupu WLTC. Cílem bylo změřit ekvivalentní teplotu (tepelný pocit a komfort) v kabinách různých vozidel při použití standardního režimu nastavení HVAC "AUTO 22". Doba trvání testu byla 1 hodina, přičemž podmínky byly zimní: -°C, 0 W/m2, letní podmínky: +30 °C, 800 W/m2 , relativní vlhkost vzduchu 50 %. Pro optimální úroveň tepelného pocitu a komfortu v zimních podmínkách postačuje pro většinu modelů nastavení HVAC na AUTO 22, ale pro některé BEV pak bylo nutné nastavení AUTO 24 (+2 stupně v nastavení regulace HVAC). Výsledky letních testů odhalily některé aspekty umístění nových vývodů HVAC a údaje související s energetickou účinností tepelného čerpadla s chladivem CO2. Dále bylo cílem bylo změřit tepelnou pohodu (a tepelný pocit) v kabinách různých vozidel při použití standardního režimu nastavení HVAC "AUTO 22" v reálném prostředí a okruhu RDE. Všechny čtyři vozy poskytovaly optimální úroveň tepelného pocitu a komfortu v letních podmínkách a nastavení HVAC na AUTO 22 je pro všechny testované kabiny dostačující. Předpovědi systémů Newton manikin a Comfortis byly v dobré shodě s tepelnými pocity uváděnými testovacími řidiči. Výsledky odhalily nejvyšší relativní spotřebu energie HVAC ve vozidle poháněném ICE. Spotřeba činila 11,4 %, následovalo vozidlo Plug-in s 6,7 %, dále BEV s HVAC na CO2 5,9 % a nejnižší byla u BEV s tepelným čerpadlem na HFO s 3,4 %. Spotřeba energie systému HVAC není zanedbatelná a systém HVAC MUSÍ být zapnutý, aby se dosáhlo reálné spotřeby energie / emisí vozu při testu RDE.
Anglický abstrakt
The HVAC energy consumption test was performed according to the WLTC procedure. The aim was to measure the equivalent temperature (thermal sensation and comfort) in the cabins of different vehicles using the standard HVAC setting mode "AUTO 22". The duration of the test was 1 hour, with winter conditions: -°C, 0 W/m2 , summer conditions: +30°C, 800 W/m2 , relative humidity 50%. For an optimal level of thermal sensation and comfort in winter conditions, an HVAC setting of AUTO 22 is sufficient for most models, but for some BEVs an AUTO 24 setting (+2 degrees in the HVAC control setting) was then required. The summer test results revealed some aspects of the new HVAC outlet locations and data related to the energy efficiency of the CO2 refrigerant heat pump. Furthermore, the aim was to measure the thermal comfort (and thermal sensation) in the cabins of the different vehicles using the standard HVAC setting mode "AUTO 22" in a real environment and RDE circuit. All four vehicles provided optimum levels of thermal feel and comfort in summer conditions and the HVAC setting of AUTO 22 was sufficient for all cabins tested. The Newton manikin and Comfortis predictions were in good agreement with the thermal sensations reported by the test drivers. The results revealed the highest relative HVAC energy consumption in the ICE powered vehicle. The consumption was 11.4%, followed by the plug-in vehicle at 6.7%, then the BEV with the HVAC on CO2 at 5.9% and the lowest was in the BEV with the heat pump on HFO at 3.4%. The HVAC system energy consumption is not negligible and the HVAC system MUST be on to achieve realistic vehicle energy consumption/emissions in the RDE test.
Klíčová slova česky
Tepelný komfort, CO2, kabina, vozidlo, spotřeba energie, emise, HVAC
Klíčová slova anglicky
Thermal comfort, CO2, cabin, vehicle, energy consumption, emissions, HVAC
Vydáno
25.11.2022
Nakladatel
Vysoké učení technické v Brně
Místo
Brno
Strany od–do
1–33
Počet stran
30
BIBTEX
@techreport{BUT182746,
author="Jan {Fišer} and Jan {Pokorný} and Ondřej {Pech},
title="METODIKA OVĚŘENÍ NASTAVENÍ PROSTŘEDÍ V KABINĚ PRO OBJEKTIVNÍ URČENÍ SPOTŘEBY ENERGIE HVAC BĚHEM WLTP CYKLU ",
year="2022",
month="November",
pages="1--33",
publisher="Vysoké učení technické v Brně",
address="Brno"
}