Detail publikace

Numerická simulace vlivu modifikátorů tření na adhezní chování v hladovějícím EHL kontaktu kolo-kolejnice

LI, Q. WU, B. DING, H. GALAS, R. KVARDA, D. LIU, Q. ZHOU, Z. OMASTA, M. WANG, W.

Český název

Numerická simulace vlivu modifikátorů tření na adhezní chování v hladovějícím EHL kontaktu kolo-kolejnice

Anglický název

Numerical prediction on the effect of friction modifiers on adhesion behaviours in the wheel-rail starved EHL contact

Typ

článek v časopise ve Web of Science, Jimp

Jazyk

en

Originální abstrakt

Previous third body studies for wheel/rail are mainly concentrated on water or oil condition. However, friction modifiers (FMs) represent a new approach to managing adhesion coefficient in wheel/rail interface. In this paper, the position of the FM-air meniscus was given as input parameter, the thickness of FM can be solved easily with the multi-grid method. Non-Newtonian fluid model and micro-EHL analysis combined to obtain the relation between the adhesion coefficient and the quantity of FM. The results show that the quantity of FM has a significant effect on the initial adhesion coefficient within a certain range. Besides, the initial adhesion coefficient decreases gradually until it reach stable value with the increase of the quantity of FM.

Český abstrakt

Předchozí studie o třecí vrstvě mezi kolem a kolejnicí byly zaměřeny zejména na vliv vody a oleje na součinitel adheze. Modifikátory tření (MT) představují nový přístup k řízení součinitele tření v rozhraní kolo/kolejnice. Přistup představený v tomto článku umožňuje na základě multi-grid metody a polohy vstupního menisku stanovit tloušťku třecí vrstvy MT v kontaktu. Pro stanovení vztahu mezi součinitelem adheze a množstvím MT byly spojen dva přístupy, a to Nenewtonský model kapaliny a micro-EHL analýza. Výsledky ukazují, že množství MT má významný vliv na počáteční propad součinitele adheze. Následně dochází k dalšímu pozvolnému poklesu součinitele adheze, a to až do bodu, kdy je dosaženo stabilní hodnoty adheze, která je způsobena nárůstem množství FM v kontaktu.

Anglický abstrakt

Previous third body studies for wheel/rail are mainly concentrated on water or oil condition. However, friction modifiers (FMs) represent a new approach to managing adhesion coefficient in wheel/rail interface. In this paper, the position of the FM-air meniscus was given as input parameter, the thickness of FM can be solved easily with the multi-grid method. Non-Newtonian fluid model and micro-EHL analysis combined to obtain the relation between the adhesion coefficient and the quantity of FM. The results show that the quantity of FM has a significant effect on the initial adhesion coefficient within a certain range. Besides, the initial adhesion coefficient decreases gradually until it reach stable value with the increase of the quantity of FM.

Klíčová slova česky

modifikátor tření; aplikované množství; hladovějící EHD kontakt; kolo, adheze na kolejnici

Klíčová slova anglicky

friction modifier; applied quantity; starved EHL; wheel; rail adhesion

Vydáno

08.03.2022

Nakladatel

Elsevier

Místo

Nizozemsko

ISSN

0301-679X

Ročník

170

Číslo

červen

Strany od–do

107519–107519

Počet stran

11

BIBTEX


@article{BUT179659,
  author="Radovan {Galas} and Daniel {Kvarda} and Milan {Omasta} and Lu-bing {Shi} and Haohao {Ding} and Wenjian {Wang} and Ivan {Křupka} and Martin {Hartl},
  title="Numerical prediction on the effect of friction modifiers on adhesion behaviours in the wheel-rail starved EHL contact",
  year="2022",
  volume="170",
  number="červen",
  month="March",
  pages="107519--107519",
  publisher="Elsevier",
  address="Nizozemsko",
  issn="0301-679X"
}