Detail publikace

Analýza dynamiky hnacího ústrojí vznětového 8-válcového vidlicového motoru

PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.

Český název

Analýza dynamiky hnacího ústrojí vznětového 8-válcového vidlicového motoru

Anglický název

Dynamic Analysis of Diesel V8 Cranktrain

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

At the present time the requirements of numeric simulations increase. Modern powertrains are required to have high reliability and power, low consumption, emissions and vibration level. The internal combustion engine development process requires CAE models which deliver results for the concept phase at the very early stage. The vibratory and acoustic behavior of the cranktrain is a highly complex one that greatly affects global engine noise emissions. In the case of this paper the Diesel V8 engine analysis is presented. The aim of this dynamic analysis of the powertrain is the reduction of the vibrations. A major problem for powertrain designers when optimizing the vibration and noise characteristics of the powertrain is the crankshaft and the engine block interaction. Non-contact measurements enable to verify the complex calculation models.

Český abstrakt

V současné době vzrůstá potřeba využití numerických simulací různých fyzikálních dějů. Na současné pohonné jednotky jsou kladené vysoké nároky na spolehlivost a výkon a zároveň na nízkou spotřebu, emise i úroveň hluku. Při vývoji nových pohonných jednotek je účelné aplikovat soudobé výpočtové modely již v prvních fázích návrhu. Na vibrace a s nimi související akustické emise motoru mají významný vliv parametry klikového mechanismu. Cílem tohoto článku je presentovat způsob, jakým lze pomoci konstruktérům pohonné jednotky tyto nežádoucí jevy snížit. Virtuální motor, jehož centrální modul řeší interakci klikového mechanismu a bloku motoru, je vyvíjen na bázi prostředí ANSYS a ADAMS. Pro verifikaci výpočtových modelů je aplikována laserová měřicí technika.

Anglický abstrakt

At the present time the requirements of numeric simulations increase. Modern powertrains are required to have high reliability and power, low consumption, emissions and vibration level. The internal combustion engine development process requires CAE models which deliver results for the concept phase at the very early stage. The vibratory and acoustic behavior of the cranktrain is a highly complex one that greatly affects global engine noise emissions. In the case of this paper the Diesel V8 engine analysis is presented. The aim of this dynamic analysis of the powertrain is the reduction of the vibrations. A major problem for powertrain designers when optimizing the vibration and noise characteristics of the powertrain is the crankshaft and the engine block interaction. Non-contact measurements enable to verify the complex calculation models.

Klíčová slova česky

MKOP, Multi-body systém, hnací ústrojí, simulace ložisko

Klíčová slova anglicky

FEM, MBS, powertrain, simulation, bearing

Rok RIV

2004

Vydáno

30.09.2004

Nakladatel

SWS FEM , s.r.o., Brno

Místo

Hrubá Skála

Kniha

12. ANSYS User Meeting

Počet stran

7

BIBTEX


@inproceedings{BUT17546,
  author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
  title="Dynamic Analysis of Diesel V8 Cranktrain",
  booktitle="12. ANSYS User Meeting",
  year="2004",
  month="September",
  publisher="SWS FEM , s.r.o., Brno",
  address="Hrubá Skála"
}