Detail publikace
Analýza dynamiky vznětivých motorů pomocí Multi-Body systému
PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.
Český název
Analýza dynamiky vznětivých motorů pomocí Multi-Body systému
Anglický název
Multi-Body Analysis of Diesel Engine Dynamics
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
en
Originální abstrakt
There is effective to apply temporary computational models at initial stage of design of new driving unit development. Finite elements method (FEM) turn out well for dynamic calculations of large mechanical structures at frequency and time domain, but modeling of adequate substructures interaction is usually very difficult. More appropriate means for complex systems of bodies are multi-body systems (MBS), to whose FEM models needs to be converted and such way to reduce the number of degree of freedom. Hydrodynamic slide bearings modeling require special approach too. Virtual engine, central module of which solves cranktrain and engine block interaction, is developed based on ANSYS and ADAMS environment. For computational models laser measurement techniques are applied.
Český abstrakt
Vývoj nových pohonných jednotek vyžaduje použití soudobých výpočtových modelů již v prvních fázích návrhu. Metoda konečných prvků (FEM) se osvědčuje pro dynamické výpočty velkých mechanických struktur ve frekvenční i časové doméně, adekvátní modelování interakce substruktur spalovacích motorů je však zpravidla obtížné. Vhodnějším prostředkem pro simulaci složitých soustav těles jsou multi-body systémy (MBS), do nichž je však potřeba modely FEM konvertovat a tím řádově snížit počet stupňů volnosti. Speciální přístup vyžaduje rovněž modelování hydrodynamických kluzných ložisek. Virtuální motor, jehož centrální modul řeší interakci klikového mechanismu a bloku motoru, je vyvíjen na bázi prostředí ANSYS a ADAMS. Pro verifikaci výpočtových modelů je aplikována laserová měřící technika. Všechny výpočty simulace a měření jsou provedena na vznětovém vidlicovém osmiválcovém motoru a na vznětovém řadovém šestiválcovém motoru.
Anglický abstrakt
There is effective to apply temporary computational models at initial stage of design of new driving unit development. Finite elements method (FEM) turn out well for dynamic calculations of large mechanical structures at frequency and time domain, but modeling of adequate substructures interaction is usually very difficult. More appropriate means for complex systems of bodies are multi-body systems (MBS), to whose FEM models needs to be converted and such way to reduce the number of degree of freedom. Hydrodynamic slide bearings modeling require special approach too. Virtual engine, central module of which solves cranktrain and engine block interaction, is developed based on ANSYS and ADAMS environment. For computational models laser measurement techniques are applied.
Klíčová slova česky
MKP, Multi-body systém, hnací ústrojí, dynamika vznětového motoru, klikový hřídel, ložisko, tlumič
Klíčová slova anglicky
FEM, MBS, powertrain, Diesel engine dynamic, crankshaft, bearing, damper
Rok RIV
2004
Vydáno
08.09.2004
Nakladatel
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně
Místo
Brno
ISBN
80-7157-776-6
Kniha
XXXV. mezinárodní konference kateder a pracovišť spalovacích motorů českých a slovenských vysokých škol
Počet stran
6
BIBTEX
@inproceedings{BUT17530,
author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
title="Multi-Body Analysis of Diesel Engine Dynamics",
booktitle="XXXV. mezinárodní konference kateder a pracovišť spalovacích motorů českých a slovenských vysokých škol",
year="2004",
month="September",
publisher="Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně",
address="Brno",
isbn="80-7157-776-6"
}