Detail publikace

Přínos semiaktivně řízeného magnetoreologického tlumiče pro železniční vozidlo

JENIŠ, F. MICHÁLEK, T. MAZŮREK, I.

Český název

Přínos semiaktivně řízeného magnetoreologického tlumiče pro železniční vozidlo

Anglický název

Benefit of a semi-actively controled magnetorheological damper for a railway vehicle.

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Tento příspěvek se zabývá potenciálním přínosem semiaktivně řízených tlumičů pro železniční vozidlo. Pomocí svislých nebo příčných sekundárních tlumičů je možné podstatně snížit kmitání skříně a tím zvýšit komfort cestujících. Pomocí řízení tlumičů vrtivých pohybů podvozků je možné zlepšit stabilitu jízdy a snížit opotřebení v kontaktu kolo–kolejnice, ať už za použití pomalého adaptivního řízení, nebo řízení plně semiaktivního. Přínos adaptivního módu byl ověřen na reálném vozidle s magnetoreologickým tlumičem vyvinutým v rámci řešení projektu MPO firmou Strojírna Oslavany, spol. s r.o., ve spolupráci s Vysokým učením technickým v Brně. V tomto článku je potom popsáno simulační ověřování přínosu plně semiaktivního řízení nově vyvinutého tlumiče vrtivých pohybů podvozku s krátkou časovou odezvou. Výsledky simulačních výpočtů ukazují, že použití vhodného algoritmu umožňuje dosáhnout klidnějšího chodu vyšetřovaného vozidla při vysoké rychlosti v přímé koleji a má zároveň potenciál snížit úroveň opotřebení v kontaktu kolo–kolejnice.

Český abstrakt

Tento příspěvek se zabývá potenciálním přínosem semiaktivně řízených tlumičů pro železniční vozidlo. Pomocí svislých nebo příčných sekundárních tlumičů je možné podstatně snížit kmitání skříně a tím zvýšit komfort cestujících. Pomocí řízení tlumičů vrtivých pohybů podvozků je možné zlepšit stabilitu jízdy a snížit opotřebení v kontaktu kolo–kolejnice, ať už za použití pomalého adaptivního řízení, nebo řízení plně semiaktivního. Přínos adaptivního módu byl ověřen na reálném vozidle s magnetoreologickým tlumičem vyvinutým v rámci řešení projektu MPO firmou Strojírna Oslavany, spol. s r.o., ve spolupráci s Vysokým učením technickým v Brně. V tomto článku je potom popsáno simulační ověřování přínosu plně semiaktivního řízení nově vyvinutého tlumiče vrtivých pohybů podvozku s krátkou časovou odezvou. Výsledky simulačních výpočtů ukazují, že použití vhodného algoritmu umožňuje dosáhnout klidnějšího chodu vyšetřovaného vozidla při vysoké rychlosti v přímé koleji a má zároveň potenciál snížit úroveň opotřebení v kontaktu kolo–kolejnice.

Anglický abstrakt

This contribution deals with potential benefits of semi-active dampers for a railway vehicle. With the help of vertical or lateral secondary dampers, it is possible to significantly reduce a vibration level of the vehicle body and thus increase passengers' comfort. By controlling the yaw dampers, it is possible to improve running stability and reduce wear in the wheel/rail contact, whether using slow adaptive control or fully semi-active control. The benefit of adaptive mode has been verified on a real vehicle with a magnetorheological damper developed within the Czech Ministry of Industry and Trade project by the company Strojírna Oslavany, spol. s r.o. in cooperation with the Brno University of Technology. This paper then describes the simulation verification of the benefits of fully semi-active control of a developed yaw damper with a short time response. The simulation results show that the application of a suitable algorithm allows to reach smooth running of the investigated vehicle at higher speed in a straight track and has a potential to reduce the level of wear in wheel/rail contact.

Klíčová slova česky

semiaktivní magnetoreologický tlumič, železniční vozidlo, podvozek, komfort, stabilita jízdy, opotřebení

Klíčová slova anglicky

semi-active magnetorheological damper, railway vehicle, bogie, comfort, stability, wear

Vydáno

15.09.2021

Nakladatel

Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice

Místo

Pardubice

ISBN

978-80-7560-377-7

Kniha

Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021, XXV. konference s mezinárodní účastí

Číslo edice

1.

Strany od–do

85–92

Počet stran

8

BIBTEX


@inproceedings{BUT175079,
  author="Filip {Jeniš} and Tomáš {Michálek} and Ivan {Mazůrek},
  title="Přínos semiaktivně řízeného magnetoreologického tlumiče pro železniční vozidlo",
  booktitle="Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021, XXV. konference s mezinárodní účastí",
  year="2021",
  month="September",
  pages="85--92",
  publisher="Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice",
  address="Pardubice",
  isbn="978-80-7560-377-7"
}