Detail produktu

Konzola brzdícího štítu

doc. Ing. Daniel Koutný, PhD. Ing. Libor Beránek, Ph.D. Dr. Ing. Roman Růžek Ing. Ladislav Steiner Ing. Jiří Sommer Ing. Ondřej Vaverka Ing. Michal Slaný Ing. Vít Šreibr

Český název

Konzola brzdícího štítu

Anglický název

Braking Shield Bracket

Typ

funkční vzorek

Český abstrakt

Předmětem projektu byla tvarová optimalizace konzoly brzdícího štítu lehkého proudového letounu s cílem minimalizace hmotnosti při zachování srovnatelných deformací a využití aditivně vyráběné hliníkové slitiny. Díky optimalizaci tvaru bylo dosaženo snížení hmotnosti o 16 % a srovnatelné tuhosti konzoly při horších mechanických vlastnostech použité hliníkové slitiny (cca -17 %), zároveň došlo k rovnoměrnějšímu rozložení napjatosti konzoly při maximálním zatížení. Při kvazistatickém testu odpovídajícímu zatížení konzoly bylo ověřeno, že konzola vyhovuje stanoveným podmínkám jak pro provozní tak početní zatížení. Maximální únosnost konzoly dosáhla 338 % početního zatížení. Funkční vzorek tak demonstruje, že i s běžně používanými hliníkovými slitinami pro aditivní výrobu a využitím topologické optimalizace lze dosáhnout efektivnějšího tvarového řešení strukturálních dílů leteckých komponent.

Anglický abstrakt

The subject of the project was the shape optimization of the bracket of the braking shield of a light jet aircraft with the aim of minimizing the weight while maintaining comparable deformations and the use of additively produced aluminum alloy. Thanks to the optimization of the shape, a weight reduction of 16% and a comparable rigidity of the bracket was achieved with worse mechanical properties of the used aluminum alloy (approx. -17%), at the same time there was a more even distribution of the bracket stress at maximum load. In a quasi-static test corresponding to the load on the console, it was verified that the console meets the specified conditions for both operational and numerical loads. The maximum load capacity of the console reached 338% of the number load. The functional sample thus demonstrates that even with commonly used aluminum alloys for additive production and the use of topological optimization, a more efficient shape solution of structural parts of aircraft components can be achieved.

Datum vzniku

29.06.2021

Umístění

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. U Letiště 374 250 70 Odolena Voda

WWW