Detail publikace
Návrh alternativních způsobů větrání kabin osobních automobilů s využitím metod numerických simulací
ŠÍP, J. POKORNÝ, J. FIŠER, J. LÍZAL, F. JÍCHA, M.
Český název
Návrh alternativních způsobů větrání kabin osobních automobilů s využitím metod numerických simulací
Anglický název
Návrh alternativních způsobů větrání kabin osobních automobilů s využitím metod numerických simulací
Typ
článek ve sborníku mimo WoS a Scopus
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Výpočtová mechanika tekutin (CFD) byla použita pro hodnocení návrhů nových způsobů distribuce vzduchu v kabině automobilu z hlediska tepelného komfortu. Konkrétně byly nastaveny letní podmínky, které zahrnují solární záření. Celkem byly použity tři různé způsoby distribuce vzduchu, konkrétně šlo o přívod vzduchu vyústkami na palubní desce, pod sedadly a velkoplošnými stropními vyústkami. Byl využit komerční software Star-CCM+ 2019.2 (Siemens) a časově závislá RANS metoda modelování turbulence. Diagramy komfortních zón pro jednotlivé režimy větrání byly vyhodnoceny na základě vypočtené ekvivalentní teploty dle ISO 14505-2. Jako optimální varianta pro zajištění tepelné pohody v testovaných podmínkách uvnitř kabiny automobilu se jeví použití velkoplošných stropních vyústek.
Český abstrakt
Výpočtová mechanika tekutin (CFD) byla použita pro hodnocení návrhů nových způsobů distribuce vzduchu v kabině automobilu z hlediska tepelného komfortu. Konkrétně byly nastaveny letní podmínky, které zahrnují solární záření. Celkem byly použity tři různé způsoby distribuce vzduchu, konkrétně šlo o přívod vzduchu vyústkami na palubní desce, pod sedadly a velkoplošnými stropními vyústkami. Byl využit komerční software Star-CCM+ 2019.2 (Siemens) a časově závislá RANS metoda modelování turbulence. Diagramy komfortních zón pro jednotlivé režimy větrání byly vyhodnoceny na základě vypočtené ekvivalentní teploty dle ISO 14505-2. Jako optimální varianta pro zajištění tepelné pohody v testovaných podmínkách uvnitř kabiny automobilu se jeví použití velkoplošných stropních vyústek.
Anglický abstrakt
2-WP08-003, (TN01000026/2-V20), Computational fluid dynamics was used to design new ways of ventilation the car cabin in the summer, which includes solar radiation. In total, three different ways of distributing air to the car's cabin were used, namely the supply of air through the vents on the dashboard, under the seats, and large ceiling vents. The commercial software Star-CCM + ver. 14.04 by Siemens was used, as well as the time-dependent RANS method of turbulence modeling. The comfort zones diagrams for the individual ventilation modes were evaluated based on the calculated equivalent temperature according to ISO 14505-2. The use of large-area ceiling ventilation appears to be the optimal variant for ensuring optimal thermal comfort in the tested conditions inside the car cabin.
Klíčová slova česky
Výpočtová mechanika tekutin, tepelný komfort, automobilová kabina
Klíčová slova anglicky
Computational fluid dynamics, thermal comfort, car cabin
Vydáno
05.11.2020
Místo
Brno
ISBN
978-80-907423-1-4
Kniha
Simulace budov a techniky prostředí
Počet stran
6
BIBTEX
@inproceedings{BUT167762,
author="Jan {Šíp} and Jan {Pokorný} and Jan {Fišer} and František {Lízal} and Miroslav {Jícha},
title="Návrh alternativních způsobů větrání kabin osobních automobilů s využitím metod numerických simulací",
booktitle="Simulace budov a techniky prostředí ",
year="2020",
month="November",
address="Brno",
isbn="978-80-907423-1-4"
}