Detail publikace

Návrh alternativních způsobů větrání kabin osobních automobilů s využitím metod numerických simulací

ŠÍP, J. POKORNÝ, J. FIŠER, J. LÍZAL, F. JÍCHA, M.

Český název

Návrh alternativních způsobů větrání kabin osobních automobilů s využitím metod numerických simulací

Anglický název

Návrh alternativních způsobů větrání kabin osobních automobilů s využitím metod numerických simulací

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Výpočtová mechanika tekutin (CFD) byla použita pro hodnocení návrhů nových způsobů distribuce vzduchu v kabině automobilu z hlediska tepelného komfortu. Konkrétně byly nastaveny letní podmínky, které zahrnují solární záření. Celkem byly použity tři různé způsoby distribuce vzduchu, konkrétně šlo o přívod vzduchu vyústkami na palubní desce, pod sedadly a velkoplošnými stropními vyústkami. Byl využit komerční software Star-CCM+ 2019.2 (Siemens) a časově závislá RANS metoda modelování turbulence. Diagramy komfortních zón pro jednotlivé režimy větrání byly vyhodnoceny na základě vypočtené ekvivalentní teploty dle ISO 14505-2. Jako optimální varianta pro zajištění tepelné pohody v testovaných podmínkách uvnitř kabiny automobilu se jeví použití velkoplošných stropních vyústek.

Český abstrakt

Výpočtová mechanika tekutin (CFD) byla použita pro hodnocení návrhů nových způsobů distribuce vzduchu v kabině automobilu z hlediska tepelného komfortu. Konkrétně byly nastaveny letní podmínky, které zahrnují solární záření. Celkem byly použity tři různé způsoby distribuce vzduchu, konkrétně šlo o přívod vzduchu vyústkami na palubní desce, pod sedadly a velkoplošnými stropními vyústkami. Byl využit komerční software Star-CCM+ 2019.2 (Siemens) a časově závislá RANS metoda modelování turbulence. Diagramy komfortních zón pro jednotlivé režimy větrání byly vyhodnoceny na základě vypočtené ekvivalentní teploty dle ISO 14505-2. Jako optimální varianta pro zajištění tepelné pohody v testovaných podmínkách uvnitř kabiny automobilu se jeví použití velkoplošných stropních vyústek.

Anglický abstrakt

2-WP08-003, (TN01000026/2-V20), Computational fluid dynamics was used to design new ways of ventilation the car cabin in the summer, which includes solar radiation. In total, three different ways of distributing air to the car's cabin were used, namely the supply of air through the vents on the dashboard, under the seats, and large ceiling vents. The commercial software Star-CCM + ver. 14.04 by Siemens was used, as well as the time-dependent RANS method of turbulence modeling. The comfort zones diagrams for the individual ventilation modes were evaluated based on the calculated equivalent temperature according to ISO 14505-2. The use of large-area ceiling ventilation appears to be the optimal variant for ensuring optimal thermal comfort in the tested conditions inside the car cabin.

Klíčová slova česky

Výpočtová mechanika tekutin, tepelný komfort, automobilová kabina

Klíčová slova anglicky

Computational fluid dynamics, thermal comfort, car cabin

Vydáno

05.11.2020

Místo

Brno

ISBN

978-80-907423-1-4

Kniha

Simulace budov a techniky prostředí

Počet stran

6

BIBTEX


@inproceedings{BUT167762,
  author="Jan {Šíp} and Jan {Pokorný} and Jan {Fišer} and František {Lízal} and Miroslav {Jícha},
  title="Návrh alternativních způsobů větrání kabin osobních automobilů s využitím metod numerických simulací",
  booktitle="Simulace budov a techniky prostředí ",
  year="2020",
  month="November",
  address="Brno",
  isbn="978-80-907423-1-4"
}