Detail publikace

Analysa torsního kmitání klikového mechanismu s nízkými třecími ztrátami

DRÁPAL, L. NOVOTNÝ, P.

Český název

Analysa torsního kmitání klikového mechanismu s nízkými třecími ztrátami

Anglický název

Torsional vibration analysis of crank train with low friction losses

Typ

článek v časopise ve Web of Science, Jimp

Jazyk

en

Originální abstrakt

High level of mechanical efficiency is exacted from internal-combustion engines. The reduction of friction losses of crankshaft main bearings can significantly contribute to the enhancement of this efficiency. For this purpose, an innovative design of a crankshaft is developed. The potential of computational modelling during the development of this innovative crank train is described in the article. The dynamics of the whole crank train is solved by using a multi-body system software, where flexible finite-element bodies along with hydrodynamic bearings are incorporated. Regarding the simulation results, attention is paid to the torsional vibration and its analysis, including concept design of a torsional damper, because a reduction of friction losses is associated with the improvement of torsional vibration in this case.

Český abstrakt

Spalovací motory musejí splňovat přísné požadavky na mechanickou účinnost, jíž lze významně zvýšit snížením třecích ztrát hlavních ložisek klikového hřídele. Z tohoto důvodu byl vyvinut klikový hřídele inovativní konstrukce. Článek popisuje zejména přínos výpočtového modelování v průběhu vývoje tohoto dílu. Dynamika kompletního klikového mechanismu je řešena v prostředí MBS (Multi-Body System) se zahrnutím modálně redukovaných těles a hydrodynamického modelu kluzných ložisek. Z hlediska výsledů simulace je v tomto článku kladen důraz zejména na torsní kmitání a jeho analysu, včetně návrhu vhodného tlumiče torsního kmitání, jelikož snížení třecích ztrát je v tomto případě spojeno se zvýšením torsních vibrací.

Anglický abstrakt

High level of mechanical efficiency is exacted from internal-combustion engines. The reduction of friction losses of crankshaft main bearings can significantly contribute to the enhancement of this efficiency. For this purpose, an innovative design of a crankshaft is developed. The potential of computational modelling during the development of this innovative crank train is described in the article. The dynamics of the whole crank train is solved by using a multi-body system software, where flexible finite-element bodies along with hydrodynamic bearings are incorporated. Regarding the simulation results, attention is paid to the torsional vibration and its analysis, including concept design of a torsional damper, because a reduction of friction losses is associated with the improvement of torsional vibration in this case.

Klíčová slova česky

torsní kmitání, torsní tlumič, klikový mechanismus, klikový hřídel, multi-body system

Klíčová slova anglicky

torsional vibration, torsional damper, crank train, crankshaft, multi-body system

Vydáno

31.12.2017

Nakladatel

JVE International

Místo

Kaunas, Lithuania

ISSN

1392-8716

Ročník

19

Číslo

8

Strany od–do

5691–5701

Počet stran

11

BIBTEX


@article{BUT144964,
  author="Lubomír {Drápal} and Pavel {Novotný},
  title="Torsional vibration analysis of crank train with low friction losses",
  year="2017",
  volume="19",
  number="8",
  month="December",
  pages="5691--5701",
  publisher="JVE International",
  address="Kaunas, Lithuania",
  issn="1392-8716"
}