Detail publikace

Virtuální motor - prostředek pro zvýšení spolehlivosti

PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.

Český název

Virtuální motor - prostředek pro zvýšení spolehlivosti

Anglický název

Virtual Engine - a Tool for Reliability Increase

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

The internal combustion engine development process requires CAE models which deliver results for the concept phase at the very early stage and which can be further detailed on the same program platform as the development process progresses. The vibratory and acoustic behaviour of the powertrain is a highly complex one, consisting of many components that are subject to loads that vary greatly in magnitude and which operate at a wide range of speeds. The interaction of the crank and crankcase is a major problem for powertrain designers when optimizing the vibration and noise characteristics of the powertrain. Finite Element Method (FEM) and Multi-Body Systems (MBS) are suitable for the creation of 3-D calculation models. Non-contact measurements enable to verify the complex calculation models.

Český abstrakt

Příspěvek se zabývá problémy strukturální dynamiky vznětového motoru. Hlavní komponenty hnacího ústrojí jsou modelovány jako pružná tělesa s využitím metody konečných prvků a následně konvertovány do multi-body systému (ADAMS/Engine). Kluzná ložiska klikového hřídele jsou modelována s využitím databáze reakčních sil v hydrodynamické mazací vrstvě. Experimentální ověření výsledků výpočtového modelování je provedeno měřením pomocí bezkontaktní laserové měřicí techniky.

Anglický abstrakt

The internal combustion engine development process requires CAE models which deliver results for the concept phase at the very early stage and which can be further detailed on the same program platform as the development process progresses. The vibratory and acoustic behaviour of the powertrain is a highly complex one, consisting of many components that are subject to loads that vary greatly in magnitude and which operate at a wide range of speeds. The interaction of the crank and crankcase is a major problem for powertrain designers when optimizing the vibration and noise characteristics of the powertrain. Finite Element Method (FEM) and Multi-Body Systems (MBS) are suitable for the creation of 3-D calculation models. Non-contact measurements enable to verify the complex calculation models.

Klíčová slova anglicky

FEM, MBS, powertrain, Diesel engine dynamic, crankshaft, bearing, damper

Vydáno

01.01.2003

Nakladatel

Vojenská akademie Brno

Místo

Brno

ISBN

80-85960-63-X

Kniha

Spolehlivost 2003

Strany od–do

113–118

Počet stran

6

BIBTEX


@inproceedings{BUT13934,
  author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
  title="Virtual Engine – a Tool for Reliability Increase",
  booktitle="Spolehlivost 2003",
  year="2003",
  month="January",
  pages="113--118",
  publisher="Vojenská akademie Brno",
  address="Brno",
  isbn="80-85960-63-X"
}