Detail publikace

Řešení dynamiky pohonné jednotky s využitím virtuálního motoru

PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.

Český název

Řešení dynamiky pohonné jednotky s využitím virtuálního motoru

Anglický název

Powertrain Dynamics Solution by Virtual Engine

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

There is effective to apply temporary computational models at initial stage of design of new driving unit development. Finite elements method (FEM) turn out well for dynamic calculations of large mechanical structures at frequency and time domain, but modeling of adequate substructures interaction is usually very difficult. More appropriate means for complex systems of bodies are multi-body systems (MBS), to whose FEM models needs to be converted and such way to reduce the number of degree of freedom. Hydrodynamic slide bearings modeling require special approach too. Virtual engine, central module of which solves cranktrain and engine block interaction, is developed based on ANSYS and ADAMS environment. For computational models laser measurement techniques are applied.

Český abstrakt

Při vývoji nových pohonných jednotek je účelné aplikovat soudobé výpočtové modely již v prvních fázích návrhu. Metoda konečných prvků (FEM) se osvědčuje pro dynamické výpočty velkých mechanických struktur ve frekvenční i časové doméně, adekvátní modelování interakce substruktur spalovacích motorů je však zpravidla velmi obtížné. Vhodnějším prostředkem pro simulaci složitých soustav těles jsou multi-body systémy (MBS), do nichž je však třeba modely FEM konvertovat a tím řádově snížit počet stupňů volnosti. Speciální přístup vyžaduje rovněž modelování hydrodynamických kluzných ložisek. Virtuální motor, jehož centrální modul řeší interakci klikového mechanismu a bloku motoru, je vyvíjen na bázi prostředí ANSYS a ADAMS. Pro verifikaci výpočtových modelů je aplikována laserová měřicí technika.

Anglický abstrakt

There is effective to apply temporary computational models at initial stage of design of new driving unit development. Finite elements method (FEM) turn out well for dynamic calculations of large mechanical structures at frequency and time domain, but modeling of adequate substructures interaction is usually very difficult. More appropriate means for complex systems of bodies are multi-body systems (MBS), to whose FEM models needs to be converted and such way to reduce the number of degree of freedom. Hydrodynamic slide bearings modeling require special approach too. Virtual engine, central module of which solves cranktrain and engine block interaction, is developed based on ANSYS and ADAMS environment. For computational models laser measurement techniques are applied.

Klíčová slova anglicky

FEM, MBS, EHD, crankshaft, bearing model, laser torsional vibration meter

Rok RIV

2003

Vydáno

10.09.2003

Nakladatel

Technická univerzita v Liberci, katedra strojů průmyslové dopravy

Místo

Liberec

ISBN

80-7083-742-X

Kniha

XXXIV. mezinárodní konference kateder a pracovišť spalovacích motorů českých a slovenských vysokých škol. Sborník přednášek KOKA 2003.

Strany od–do

104–109

Počet stran

6

BIBTEX


@inproceedings{BUT13933,
  author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
  title="Powertrain Dynamics Solution by Virtual Engine",
  booktitle="XXXIV. mezinárodní konference kateder a pracovišť spalovacích motorů českých a slovenských vysokých škol. Sborník přednášek KOKA 2003.",
  year="2003",
  month="September",
  pages="104--109",
  publisher="Technická univerzita v Liberci, katedra strojů průmyslové dopravy",
  address="Liberec",
  isbn="80-7083-742-X"
}