Detail publikace

Virtuální návrh motoru v prostředí ANSYS a ADAMS

PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.

Český název

Virtuální návrh motoru v prostředí ANSYS a ADAMS

Anglický název

Virtual Engine Design in ANSYS and ADAMS

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

There is effective to apply temporary computational models at initial stage of design of new driving unit development. Finite elements method (FEM) turn out well for dynamic calculations of large mechanical structures at frequency and time domain, but modeling of adequate substructures interaction is usually very difficult. More appropriate means for complex systems of bodies are multi-body systems (MBS), to whose FEM models needs to be converted and such way to reduce the number of degree of freedom. Hydrodynamic slide bearings modeling require special approach too. Virtual engine, central module of which solves cranktrain and engine block interaction, is developed based on ANSYS and ADAMS environment. For computational models laser measurement techniques are applied.

Český abstrakt

Vývoj nových pohonných jednotek vyžaduje aplikaci soudobých výpočtových modelů již v prvních fázích návrhu. Pro dynamické výpočty velkých mechanických struktur ve frekvenční i časové doméně se osvědčuje metoda konečných prvků (FEM), adekvátní modelování interakce substruktur spalovacích motorů je však zpravidla velmi obtížné. Vhodnějším prostředkem pro simulaci složitých soustav těles jsou multi-body systémy (MBS), do nichž je však třeba modely FEM konvertovat a tím řádově snížit počet stupňů volnosti. Speciální přístup vyžaduje rovněž modelování hydrodynamických kluzných ložisek. Na bázi prostředí ANSYS a ADAMS je vyvíjen virtuální motor, jehož centrální modul řeší interakci klikového mechanismu a bloku motoru.

Anglický abstrakt

There is effective to apply temporary computational models at initial stage of design of new driving unit development. Finite elements method (FEM) turn out well for dynamic calculations of large mechanical structures at frequency and time domain, but modeling of adequate substructures interaction is usually very difficult. More appropriate means for complex systems of bodies are multi-body systems (MBS), to whose FEM models needs to be converted and such way to reduce the number of degree of freedom. Hydrodynamic slide bearings modeling require special approach too. Virtual engine, central module of which solves cranktrain and engine block interaction, is developed based on ANSYS and ADAMS environment. For computational models laser measurement techniques are applied.

Klíčová slova anglicky

FEM, MBS, crankshaft, reduced FE model, laser torsional vibration meter

Rok RIV

2003

Vydáno

11.06.2003

Nakladatel

ČVUT v Praze

Místo

Brno

ISBN

80-02-01561-4

Kniha

MOTOR SYMPO 2003. 13th International Symposium

Strany od–do

45–55

Počet stran

11

BIBTEX


@inproceedings{BUT13932,
  author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
  title="Virtual Engine Design in ANSYS and ADAMS",
  booktitle="MOTOR SYMPO 2003. 13th International Symposium",
  year="2003",
  month="June",
  pages="45--55",
  publisher="ČVUT v Praze",
  address="Brno",
  isbn="80-02-01561-4"
}