Detail publikace

Topometrická MKP optimalizace konstrukce křídla dopravního letounu

KATRŇÁK, T. JURAČKA, J.

Český název

Topometrická MKP optimalizace konstrukce křídla dopravního letounu

Anglický název

Topometry FEM optimization of the wing structure of the transport aircraft

Typ

článek v časopise ve Web of Science, Jimp

Jazyk

en

Originální abstrakt

The article presents the topometry optimization of the critical semi-shell wing structure of the aircraft in the Commuter category of the CS-23 regulation standard (EASA 2012). Modern finite element (FE) optimization methods are used. The main outcome is that the milled integral lower wing panel allows significant weight savings due to an optimization of the thickness of each skin segment. The FE model validation with the analytical software and the selection of structural constraints and requirements for the optimization are described in this article. Also, a final stress analysis and a complex load capacity analysis validate required properties of designed structural modifications with an optimal stress distribution. Additionally the analysis of weight savings and elongation of the fatigue durability according to the Damage tolerance methodology was done.

Český abstrakt

Tento článek prezentuje topometrickou optimalizaci kritické poloskořepinové konstrukce křídla dopravního letounu v kategorii pro sběrnou dopravu podle leteckého předpisu CS-23 (EASA 2012). Při výpočtech jsou použity moderní optimalizační metody konečných prvků. Hlavním výsledkem je významná úspora hmotnosti frézovaného integrálního spodního panelu křídla pomocí optimalizace tloušťky každého segmentu potahu. V tomto článku je popsána validace MKP modelu pomocí analytického softwaru a výběr konstrukčních omezení a požadavků na optimalizaci. Také závěrečná pevnostní kontrola a komplexní kontrola únosnosti konstrukce potvrdily požadované vlastnosti navržených konstrukčních modifikací s optimálním rozložením napětí. Následně byla provedena vyhodnocení hmotnostních úspor a prodloužení únavové životnosti podle metodologie s přípustným poškozením (Damage tolerance).

Anglický abstrakt

The article presents the topometry optimization of the critical semi-shell wing structure of the aircraft in the Commuter category of the CS-23 regulation standard (EASA 2012). Modern finite element (FE) optimization methods are used. The main outcome is that the milled integral lower wing panel allows significant weight savings due to an optimization of the thickness of each skin segment. The FE model validation with the analytical software and the selection of structural constraints and requirements for the optimization are described in this article. Also, a final stress analysis and a complex load capacity analysis validate required properties of designed structural modifications with an optimal stress distribution. Additionally the analysis of weight savings and elongation of the fatigue durability according to the Damage tolerance methodology was done.

Klíčová slova česky

FEM, topometrická optimalizace, konstrukce křídla, pevnostní kontrola.

Klíčová slova anglicky

FEM, topometry optimization, wing structure, stress analysis.

Vydáno

27.03.2017

Nakladatel

Vilnius Gediminas Technical University (VGTU) Press

Místo

Vilnius, Litevská republika

ISSN

1648-7788

Ročník

2017

Číslo

21

Strany od–do

29–34

Počet stran

6

BIBTEX


@article{BUT134592,
  author="Tomáš {Katrňák} and Jaroslav {Juračka},
  title="Topometry FEM optimization of the wing structure of the transport aircraft",
  year="2017",
  volume="2017",
  number="21",
  month="March",
  pages="29--34",
  publisher="Vilnius Gediminas Technical University (VGTU) Press",
  address="Vilnius, Litevská republika",
  issn="1648-7788"
}