Detail publikace

Pevnostní analýzy malého dopravního letonu provedené na Leteckém ústavu

KATRŇÁK, T. JURAČKA, J. SYMONOV, V.

Český název

Pevnostní analýzy malého dopravního letonu provedené na Leteckém ústavu

Anglický název

Structural analyses of small transport aircraft by the Institute of Aerospace Engineering

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

en

Originální abstrakt

The participation of the Institute of Aerospace Engineering on small transport aircraft design is presented in this paper. This commuter category aircraft named L 410 NG is developed according to the CS-23 regulation standard. For a structural design and modifications the modern non-linear FE methods and innovative approaches in stress analyses were used. An elongation of the fatigue durability of critical undercarriage spars and wall segments of aircraft fuselage was investigated. Stress analyses of aileron, flap, elevator and rudder control systems were proved. Also load comparisons and three particular stress analyses of the horizontal tail unit and its separated parts are described. The research of progressive non-linear computation methods and complex stress analyses of longitudinal structural system of the rear fuselage part are presented in this article.

Český abstrakt

V tomto článku je prezentován způsob účasti Leteckého ústavu FSI VUT na návrhu malého dopravního letounu. Tento letoun v kategorii pro sběrnou dopravu pojmenovaný L 410 NG je vyvíjen podle leteckého stavebního předpisu CS-23. Pro konstrukční návrh a následné modifikace byly použity moderní nelineární výpočtové metody pomocí metody konečných prvků a inovativní přístupy v pevnostních analýzách. Bylo dosaženo prodloužení únavové životnosti kritických podvozkových nosníků a segmentů přepážek v trupu letounu. Dále byla provedena pevnostní kontrola trasy řízení křidélek, klapek, výškového a směrového kormidla. Také je zde popsáno porovnání zatížení konstrukce a tři dílčí pevnostní kontroly vodorovných ocasních ploch a jejich samostatných částí. Následně je v tomto článku prezentován výzkum progresivních nelineárních výpočtových metod a komplexní pevnostní analýza podélného systému konstrukce zadní části trupu letounu.

Anglický abstrakt

The participation of the Institute of Aerospace Engineering on small transport aircraft design is presented in this paper. This commuter category aircraft named L 410 NG is developed according to the CS-23 regulation standard. For a structural design and modifications the modern non-linear FE methods and innovative approaches in stress analyses were used. An elongation of the fatigue durability of critical undercarriage spars and wall segments of aircraft fuselage was investigated. Stress analyses of aileron, flap, elevator and rudder control systems were proved. Also load comparisons and three particular stress analyses of the horizontal tail unit and its separated parts are described. The research of progressive non-linear computation methods and complex stress analyses of longitudinal structural system of the rear fuselage part are presented in this article.

Klíčová slova česky

tenkostěnné konstrukce, únavová životnost, FEM, pevnostní analýza

Klíčová slova anglicky

Thin-walled structure, Fatigue durability, FEM, Stress analysis

Rok RIV

2015

Vydáno

17.12.2015

Nakladatel

ALV - Association of the Aerospace Manufacturers

Místo

Czech republic

ISSN

1211-877X

Ročník

2015

Číslo

3

Strany od–do

21–23

Počet stran

3

BIBTEX


@article{BUT132021,
  author="Tomáš {Katrňák} and Jaroslav {Juračka} and Volodymyr {Symonov},
  title="Structural analyses of small transport aircraft by the Institute of Aerospace Engineering",
  year="2015",
  volume="2015",
  number="3",
  month="December",
  pages="21--23",
  publisher="ALV - Association of the Aerospace Manufacturers",
  address="Czech republic",
  issn="1211-877X"
}