Detail publikace

Experimentální ověření semiaktivního automobilového závěsu s rychlým MR tlumičem

STRECKER, Z. ČÍPEK, P. ROUPEC, J. MACHÁČEK, O. KUBÍK, M.

Český název

Experimentální ověření semiaktivního automobilového závěsu s rychlým MR tlumičem

Anglický název

Testing of Car Suspension With Fast MR Damper Controlled by Modified Groundhook Algorithm

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

The paper describes the comparison of traditional passive suspension to the suspension with MR damper controlled by on/off Modified groundhook algorithm. The MR damper used in the experimental trolley together with current controller has exceptionally short time response of force on control signal – up to 1.5 ms. The MR damper was mounted into experimental trolley, which is scaled quarter suspension car model. The experimental trolley was riding on the road simulator over a bump. The suspension quality was evaluated according to the standard deviation of sprung mass acceleration (the lower value means higher comfort) and according to the standard deviation of force (the lower value means better grip). The results show that suspension system controlled by Modified groundhook algorithm outperforms passive system, but the level of improvement is dependent on the setting of current respectively damping in on and off state.

Český abstrakt

Abstract: Článek popisuje porovnání tradičního pasivního automobilového odpružení se semiaktivně řízeným odpružením s MR tlumičem řízeným algoritmem Modifikovaný groundhook. Porovnání probíhalo na experimentálním vozíku, což je zmenšený čtvrtinový model automobilu. MR tlumič instalovaný v experimentálním vozíku se vyznačuje extrémně krátkou časovou odezvou síly na řídicí signál (méně než 1,5 ms). Kvalita odpružení byla vyhodnocena z přejezdové zkoušky podle směrodatné odchylky zrychlení odpružené hmoty (nižší hodnota znamená větší pohodlí) a podle směrodatné odchylky síly kola na vozovku (nižší hodnota znamená lepší přítlak kola na vozovku). Výsledky ukazují, že závěs řízený algoritmem Modifikovaný groundhook je schopen zajistit lepší přítlak kola na vozovku než je možné dosáhnout s jakýmkoliv nastavením tlumiče v pasivnm závěsu. Úroveň zlepšení semiaktivního závěsu je ale závislá na nastavení proudu v aktivovaném a neaktivovaném stavu.

Anglický abstrakt

The paper describes the comparison of traditional passive suspension to the suspension with MR damper controlled by on/off Modified groundhook algorithm. The MR damper used in the experimental trolley together with current controller has exceptionally short time response of force on control signal – up to 1.5 ms. The MR damper was mounted into experimental trolley, which is scaled quarter suspension car model. The experimental trolley was riding on the road simulator over a bump. The suspension quality was evaluated according to the standard deviation of sprung mass acceleration (the lower value means higher comfort) and according to the standard deviation of force (the lower value means better grip). The results show that suspension system controlled by Modified groundhook algorithm outperforms passive system, but the level of improvement is dependent on the setting of current respectively damping in on and off state.

Klíčová slova česky

Modifikovaný groundhook, rychlý MR tlumič, doba odezvy, přítlak kola, pohodlí

Klíčová slova anglicky

Modified groundhook, fast MR damper, response time, tyre grip, comfort

Vydáno

09.05.2016

Nakladatel

Institute of Thermomechanics Academy of Sciences of the Czech Republic, v.v.i.

Místo

Prague

ISBN

978-80-87012-59-8

ISSN

1805-8248

Kniha

Engineering Mechanics 2016

Strany od–do

526–529

Počet stran

4

BIBTEX


@inproceedings{BUT125114,
  author="Zbyněk {Strecker} and Pavel {Čípek} and Jakub {Roupec} and Ondřej {Macháček} and Michal {Kubík},
  title="Testing of Car Suspension With Fast MR Damper Controlled by Modified Groundhook Algorithm",
  booktitle="Engineering Mechanics 2016",
  year="2016",
  month="May",
  pages="526--529",
  publisher="Institute of Thermomechanics Academy of Sciences of the Czech Republic, v.v.i.",
  address="Prague",
  isbn="978-80-87012-59-8",
  issn="1805-8248"
}