Detail publikace
Experimentální ověření semiaktivního automobilového závěsu s rychlým MR tlumičem
STRECKER, Z. ČÍPEK, P. ROUPEC, J. MACHÁČEK, O. KUBÍK, M.
Český název
Experimentální ověření semiaktivního automobilového závěsu s rychlým MR tlumičem
Anglický název
Testing of Car Suspension With Fast MR Damper Controlled by Modified Groundhook Algorithm
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
en
Originální abstrakt
The paper describes the comparison of traditional passive suspension to the suspension with MR damper controlled by on/off Modified groundhook algorithm. The MR damper used in the experimental trolley together with current controller has exceptionally short time response of force on control signal – up to 1.5 ms. The MR damper was mounted into experimental trolley, which is scaled quarter suspension car model. The experimental trolley was riding on the road simulator over a bump. The suspension quality was evaluated according to the standard deviation of sprung mass acceleration (the lower value means higher comfort) and according to the standard deviation of force (the lower value means better grip). The results show that suspension system controlled by Modified groundhook algorithm outperforms passive system, but the level of improvement is dependent on the setting of current respectively damping in on and off state.
Český abstrakt
Abstract: Článek popisuje porovnání tradičního pasivního automobilového odpružení se semiaktivně řízeným odpružením s MR tlumičem řízeným algoritmem Modifikovaný groundhook. Porovnání probíhalo na experimentálním vozíku, což je zmenšený čtvrtinový model automobilu. MR tlumič instalovaný v experimentálním vozíku se vyznačuje extrémně krátkou časovou odezvou síly na řídicí signál (méně než 1,5 ms). Kvalita odpružení byla vyhodnocena z přejezdové zkoušky podle směrodatné odchylky zrychlení odpružené hmoty (nižší hodnota znamená větší pohodlí) a podle směrodatné odchylky síly kola na vozovku (nižší hodnota znamená lepší přítlak kola na vozovku). Výsledky ukazují, že závěs řízený algoritmem Modifikovaný groundhook je schopen zajistit lepší přítlak kola na vozovku než je možné dosáhnout s jakýmkoliv nastavením tlumiče v pasivnm závěsu. Úroveň zlepšení semiaktivního závěsu je ale závislá na nastavení proudu v aktivovaném a neaktivovaném stavu.
Anglický abstrakt
The paper describes the comparison of traditional passive suspension to the suspension with MR damper controlled by on/off Modified groundhook algorithm. The MR damper used in the experimental trolley together with current controller has exceptionally short time response of force on control signal – up to 1.5 ms. The MR damper was mounted into experimental trolley, which is scaled quarter suspension car model. The experimental trolley was riding on the road simulator over a bump. The suspension quality was evaluated according to the standard deviation of sprung mass acceleration (the lower value means higher comfort) and according to the standard deviation of force (the lower value means better grip). The results show that suspension system controlled by Modified groundhook algorithm outperforms passive system, but the level of improvement is dependent on the setting of current respectively damping in on and off state.
Klíčová slova česky
Modifikovaný groundhook, rychlý MR tlumič, doba odezvy, přítlak kola, pohodlí
Klíčová slova anglicky
Modified groundhook, fast MR damper, response time, tyre grip, comfort
Vydáno
09.05.2016
Nakladatel
Institute of Thermomechanics Academy of Sciences of the Czech Republic, v.v.i.
Místo
Prague
ISBN
978-80-87012-59-8
ISSN
1805-8248
Kniha
Engineering Mechanics 2016
Strany od–do
526–529
Počet stran
4
BIBTEX
@inproceedings{BUT125114,
author="Zbyněk {Strecker} and Pavel {Čípek} and Jakub {Roupec} and Ondřej {Macháček} and Michal {Kubík},
title="Testing of Car Suspension With Fast MR Damper Controlled by Modified Groundhook Algorithm",
booktitle="Engineering Mechanics 2016",
year="2016",
month="May",
pages="526--529",
publisher="Institute of Thermomechanics Academy of Sciences of the Czech Republic, v.v.i.",
address="Prague",
isbn="978-80-87012-59-8",
issn="1805-8248"
}