Detail publikace
Posouzení škody na vložkách válců motoru vozidla MAN TGA 26.530
MAN, O.
Český název
Posouzení škody na vložkách válců motoru vozidla MAN TGA 26.530
Anglický název
Assessment of damage to the engine cylinder inserts of the vehicle MAN TGA 26.530
Typ
souhrnná výzkumná zpráva - smluv. výzkum
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Za nezjištěných okolností došlo ve vložkách 1. a 5. válce ke vzniku trhlin, díky nimž docházelo k pronikání natlakovaných spalin do chladícího okruhu a následnému zadírání motoru. Bylo požadováno rozlišení, zda trhliny ve stěnách vložek válců vznikly v důsledku náhlé jednorázové události nebo zda vznikaly dlouhodobě. U obou vložek byly nalezeny obdobné znaky porušení v podobě průchozí trhliny uložené v obvodovém směru v přírubě a oblasti opalu na horní ploše příruby, na kterou dosedá těsnění pod hlavou válců. V jednom případě byla nalezena i související trhlina v radiálním směru, která prochází skrz stěnu vložky. Pozorované trhliny a lomové plochy v obvodovém směru vykazují znaky postupného rozvoje korozního napadení na svém povrchu, což naznačuje, že i trhliny samy vznikaly postupně. Průchozí trhlina v radiálním směru vznikla zřejmě v krátkém čase jako důsledek rozvoje porušení ve směru obvodovém. Příčinou vzniku trhlin byla zvýšená tepelná pnutí v radiálním směru v oblasti příruby, která způsobila rozvoj trhlin v obvodovém směru.
Český abstrakt
Za nezjištěných okolností došlo ve vložkách 1. a 5. válce ke vzniku trhlin, díky nimž docházelo k pronikání natlakovaných spalin do chladícího okruhu a následnému zadírání motoru. Bylo požadováno rozlišení, zda trhliny ve stěnách vložek válců vznikly v důsledku náhlé jednorázové události nebo zda vznikaly dlouhodobě. U obou vložek byly nalezeny obdobné znaky porušení v podobě průchozí trhliny uložené v obvodovém směru v přírubě a oblasti opalu na horní ploše příruby, na kterou dosedá těsnění pod hlavou válců. V jednom případě byla nalezena i související trhlina v radiálním směru, která prochází skrz stěnu vložky. Pozorované trhliny a lomové plochy v obvodovém směru vykazují znaky postupného rozvoje korozního napadení na svém povrchu, což naznačuje, že i trhliny samy vznikaly postupně. Průchozí trhlina v radiálním směru vznikla zřejmě v krátkém čase jako důsledek rozvoje porušení ve směru obvodovém. Příčinou vzniku trhlin byla zvýšená tepelná pnutí v radiálním směru v oblasti příruby, která způsobila rozvoj trhlin v obvodovém směru.
Anglický abstrakt
Under unknown circumstances, several cracks were formed in the walls of engine cylinder inserts of the 1st and 5th cylinder, which caused penetration of pressurised exhaust gases into the cooling circuit and consequent scuffing of the engine. The resolution was requested, whether the cracks in the walls of the cylinder liners have arisen as a result of a sudden one-off event, or whether it originated in the long term. There were found similar damage marks for both liners in the form of cracks that were stored in the circumferential direction in the flange and within the area of "flashing" on the upper surface of the liner flange that is in touch with the cylinder head seal. In one case a related crack in the radial direction was found, passing through the wall of the liner. The observed cracks and the fracture surfaces in the circumferential direction show signs of gradual development of corrosive attack on their surfaces, suggesting that even the cracks themselves arose gradually. The crack in the radial direction arose in a short time as a result of the crack development in the circumferential direction. The cause of formation of the cracks were increased heat stresses in radial direction in the area of the flanges, which caused the development of cracks in circumferential direction.
Klíčová slova česky
Spalovací motor; vložka válce; termomechanická únava; koroze
Klíčová slova anglicky
Internal combustion engine; Cylinder liner; Thermomechanical fatigue; Corrosion
Vydáno
12.05.2015
Počet stran
9