Detail publikace
Citlivost vozidel na boční vítr
VANČURA, J. SLAVÍK, J.
Český název
Citlivost vozidel na boční vítr
Anglický název
Crosswind Sensitivity of Road Vehicles
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
en
Originální abstrakt
The paper describes a methodology which is capable of reliable evaluation of road vehicle’s crosswind sensitivity developed in cooperation with Škoda Auto. The work consists of writing the mathematical model of a vehicle which includes aerodynamic loads and conducting a validation by means of technical experiment as defined by ISO 12021. A sensitivity analysis describing the influence of individual inputs on evaluation criteria of vehicle’s crosswind sensitivity is performed using the model, thereby establishing the overall model error caused by possible inaccuracies of input parameters. At the end, the relationship between discrete pressures on the surface of the vehicle in several aerodynamic configurations and the quantities representing the vehicle’s motion is presented.
Český abstrakt
Článek popisuje metodiku umožňující spolehlivě hodnotit citlivost vozidel na boční vítr. Součástí práce je vytvoření matematického modelu vozidla zahrnující aerodynamické síly a provedení validace technickým experimentem definovaným v ISO 12021. Na základě modelu je provedena citlivostní analýza jednotlivých vstupů na hodnoticí kritéria citlivosti vozidla na boční vítr, na jejímž základě je určena celková chyba modelu způsobena chybou vstupních parametrů. V závěru práce je popsán vztah mezi bodově měřeným tlakem na povrchu jednotlivých aerodynamických variant vozidla a veličinami popisující jeho samotný pohyb.
Anglický abstrakt
The paper describes a methodology which is capable of reliable evaluation of road vehicle’s crosswind sensitivity developed in cooperation with Škoda Auto. The work consists of writing the mathematical model of a vehicle which includes aerodynamic loads and conducting a validation by means of technical experiment as defined by ISO 12021. A sensitivity analysis describing the influence of individual inputs on evaluation criteria of vehicle’s crosswind sensitivity is performed using the model, thereby establishing the overall model error caused by possible inaccuracies of input parameters. At the end, the relationship between discrete pressures on the surface of the vehicle in several aerodynamic configurations and the quantities representing the vehicle’s motion is presented.
Klíčová slova česky
boční vítr, silniční vozidlo, aerodynamika, dynamika vozidel
Klíčová slova anglicky
crosswind, road vehicle, aerodynamics, vehicle dynamics
Rok RIV
2015
Vydáno
30.09.2015
ISBN
978-3-8169-3322-9
Kniha
Progress in Vehicle Aerodynamics and Thermal Management
Strany od–do
214–229
Počet stran
15
BIBTEX
@inproceedings{BUT118988,
author="Jan {Vančura} and Jan {Slavík},
title="Crosswind Sensitivity of Road Vehicles",
booktitle="Progress in Vehicle Aerodynamics and Thermal Management",
year="2015",
month="September",
pages="214--229",
isbn="978-3-8169-3322-9"
}