Detail publikace

Návrh a simulace pokrokového klikového mechanismu

DRÁPAL, L. NOVOTNÝ, P.

Český název

Návrh a simulace pokrokového klikového mechanismu

Anglický název

Design and Simulation of Progressive Crank Train

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

This paper describes efficiency enhancing of an internal-combustion engine by means of improvements in mechanical efficiency of its crank train. The keynote is the reduction of number of crankshaft main bearings to gain reduced crankshaft power losses. The progressive concept of an assembled crankshaft derives benefits from forging, sheet plate molding, and laser welding. For examination of not only power losses benefits, but also dynamic behaviour challenges, the state-of-the-art computational methods are used. The computational model, including modally reduced flexible bodies, is assembled as well as numerically solved in a Multi-Body System. An interaction between crankshaft and engine block and between crankshaft and connecting rods is simultaneously solved via hydrodynamic model of a journal bearing.

Český abstrakt

Tento článek popisuje zvyšování účinnosti spalovacího motoru prostřednictvím zvýšení mechanické účinnosti jeho klikového mechanismu. Hlavní myšlenkou je snížení počtu hlavních ložisek, jež přináší snížení třecích ztrát. Pokroková koncepce klikového hřídele využívá výhod kování, tváření a laserového svařování. Přínos v oblasti třecích ztrát, jakož celkové dynamické chování, jsou stanoveny pomocí pokročilých soudobých výpočetních metod. Výpočtový model, obsahující modálně redukovaná pružná tělesa, je sestaven a numericky řešen v prostředí Multi-Body System. Vzájemné působení mezi klikovým hřídelem a blokem motoru i mezi klikovým hřídelem a ojnicemi je zahrnuto prostřednictvím hydrodynamického modelu kluzného ložiska.

Anglický abstrakt

This paper describes efficiency enhancing of an internal-combustion engine by means of improvements in mechanical efficiency of its crank train. The keynote is the reduction of number of crankshaft main bearings to gain reduced crankshaft power losses. The progressive concept of an assembled crankshaft derives benefits from forging, sheet plate molding, and laser welding. For examination of not only power losses benefits, but also dynamic behaviour challenges, the state-of-the-art computational methods are used. The computational model, including modally reduced flexible bodies, is assembled as well as numerically solved in a Multi-Body System. An interaction between crankshaft and engine block and between crankshaft and connecting rods is simultaneously solved via hydrodynamic model of a journal bearing.

Klíčová slova česky

klikový mechanismus, ztrátový výkon, Muti-Body System

Klíčová slova anglicky

crank train, power losses, Multi-Body System

Rok RIV

2015

Vydáno

22.10.2015

Nakladatel

Kaunas University of Technology

Místo

Kaunas, Lithuania

ISBN

9955-09-935-6

ISSN

1822-296X

Kniha

Transport Means 2014: Proceeding of the 19th International Scientific Conference

Ročník

2015

Číslo

1

Strany od–do

240–243

Počet stran

4

BIBTEX


@inproceedings{BUT118021,
  author="Lubomír {Drápal} and Pavel {Novotný},
  title="Design and Simulation of Progressive Crank Train",
  booktitle="Transport Means 2014: Proceeding of the 19th International Scientific Conference ",
  year="2015",
  volume="2015",
  number="1",
  month="October",
  pages="240--243",
  publisher="Kaunas University of Technology",
  address="Kaunas, Lithuania",
  isbn="9955-09-935-6",
  issn="1822-296X"
}