Detail publikace
Návrh a simulace pokrokového klikového mechanismu
DRÁPAL, L. NOVOTNÝ, P.
Český název
Návrh a simulace pokrokového klikového mechanismu
Anglický název
Design and Simulation of Progressive Crank Train
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
en
Originální abstrakt
This paper describes efficiency enhancing of an internal-combustion engine by means of improvements in mechanical efficiency of its crank train. The keynote is the reduction of number of crankshaft main bearings to gain reduced crankshaft power losses. The progressive concept of an assembled crankshaft derives benefits from forging, sheet plate molding, and laser welding. For examination of not only power losses benefits, but also dynamic behaviour challenges, the state-of-the-art computational methods are used. The computational model, including modally reduced flexible bodies, is assembled as well as numerically solved in a Multi-Body System. An interaction between crankshaft and engine block and between crankshaft and connecting rods is simultaneously solved via hydrodynamic model of a journal bearing.
Český abstrakt
Tento článek popisuje zvyšování účinnosti spalovacího motoru prostřednictvím zvýšení mechanické účinnosti jeho klikového mechanismu. Hlavní myšlenkou je snížení počtu hlavních ložisek, jež přináší snížení třecích ztrát. Pokroková koncepce klikového hřídele využívá výhod kování, tváření a laserového svařování. Přínos v oblasti třecích ztrát, jakož celkové dynamické chování, jsou stanoveny pomocí pokročilých soudobých výpočetních metod. Výpočtový model, obsahující modálně redukovaná pružná tělesa, je sestaven a numericky řešen v prostředí Multi-Body System. Vzájemné působení mezi klikovým hřídelem a blokem motoru i mezi klikovým hřídelem a ojnicemi je zahrnuto prostřednictvím hydrodynamického modelu kluzného ložiska.
Anglický abstrakt
This paper describes efficiency enhancing of an internal-combustion engine by means of improvements in mechanical efficiency of its crank train. The keynote is the reduction of number of crankshaft main bearings to gain reduced crankshaft power losses. The progressive concept of an assembled crankshaft derives benefits from forging, sheet plate molding, and laser welding. For examination of not only power losses benefits, but also dynamic behaviour challenges, the state-of-the-art computational methods are used. The computational model, including modally reduced flexible bodies, is assembled as well as numerically solved in a Multi-Body System. An interaction between crankshaft and engine block and between crankshaft and connecting rods is simultaneously solved via hydrodynamic model of a journal bearing.
Klíčová slova česky
klikový mechanismus, ztrátový výkon, Muti-Body System
Klíčová slova anglicky
crank train, power losses, Multi-Body System
Rok RIV
2015
Vydáno
22.10.2015
Nakladatel
Kaunas University of Technology
Místo
Kaunas, Lithuania
ISBN
9955-09-935-6
ISSN
1822-296X
Kniha
Transport Means 2014: Proceeding of the 19th International Scientific Conference
Ročník
2015
Číslo
1
Strany od–do
240–243
Počet stran
4
BIBTEX
@inproceedings{BUT118021,
author="Lubomír {Drápal} and Pavel {Novotný},
title="Design and Simulation of Progressive Crank Train",
booktitle="Transport Means 2014: Proceeding of the 19th International Scientific Conference ",
year="2015",
volume="2015",
number="1",
month="October",
pages="240--243",
publisher="Kaunas University of Technology",
address="Kaunas, Lithuania",
isbn="9955-09-935-6",
issn="1822-296X"
}