Detail publikace
Dynamické modely elastomeru částí pomocí hmotnostní-jaro-tlumič systém
PÍŠTĚK, V. KLIMEŠ, L. MAUDER, T.
Český název
Dynamické modely elastomeru částí pomocí hmotnostní-jaro-tlumič systém
Anglický název
Dynamic models of elastomer parts using mass-spring-damper system
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
en
Originální abstrakt
Linear structural components joined by means of elastomer parts play an important role in automotive industry. Elastomeric mountings of engines and rubber torsional vibration dampers of crankshafts are typical representatives of such components. Some computational problems, however, can arise when finite element modelling or a multibody software is used to investigate systems with structural components. The approximation by means of multi-parameter mass-spring-damper models is frequently utilized to overcome this issue. The paper presents computational results obtained with the use of the generalized modified Kelvin model. The optimization model was used to approximate experimentally acquired data of the dynamic stiffness of a rubber silentblock for automotive use. The model was implemented in GAMS software, which allows for non-linear optimization. Simulation results show that the fourth-order generalized modified Kelvin model enables a great approximation of the considered rubber silentblock.
Český abstrakt
Lineární konstrukční prvky spojeny pomocí elastomeru částí hrají důležitou roli v automobilovém průmyslu. Elastomerní upevnění motorů a pryžových tlumičů torzních kmitů klikových hřídelí jsou typickými zástupci takových komponent. Některé výpočetní problémy, nicméně, mohou nastat, když modelování konečných prvků nebo multibody software se používá ke zkoumání systémů s konstrukčních prvků. Sbližování pomocí multi-parametrů modelů mass-spring-klapky je často využívána k překonání tohoto problému. Článek uvádí výpočetní výsledky získané s použitím zobecněného modifikovaného modelu Kelvina. Optimalizace model byl používán přiblížit experimentálně získaných dat o dynamické tuhosti gumového silentbloku pro využití v automobilovém průmyslu. Model byl implementován v GAMS software, který umožňuje nelineární optimalizace. Výsledky simulace ukazují, že ve čtvrtém pořadí generalizované upravený model Kelvin umožňuje velkou aproximaci uvažovaného pryžového silentbloku.
Anglický abstrakt
Linear structural components joined by means of elastomer parts play an important role in automotive industry. Elastomeric mountings of engines and rubber torsional vibration dampers of crankshafts are typical representatives of such components. Some computational problems, however, can arise when finite element modelling or a multibody software is used to investigate systems with structural components. The approximation by means of multi-parameter mass-spring-damper models is frequently utilized to overcome this issue. The paper presents computational results obtained with the use of the generalized modified Kelvin model. The optimization model was used to approximate experimentally acquired data of the dynamic stiffness of a rubber silentblock for automotive use. The model was implemented in GAMS software, which allows for non-linear optimization. Simulation results show that the fourth-order generalized modified Kelvin model enables a great approximation of the considered rubber silentblock.
Klíčová slova anglicky
mass-spring-damper models, nonlinear optimization, modified Kelvin model
Rok RIV
2015
Vydáno
22.10.2015
Nakladatel
Kaunas University of Technology
Místo
Kaunas, Lithuania
ISSN
1822-296X
Kniha
19th International conference Transport Means 2015 Proceedings
Strany od–do
63–66
Počet stran
4
BIBTEX
@inproceedings{BUT118005,
author="Václav {Píštěk} and Lubomír {Klimeš} and Tomáš {Mauder},
title="Dynamic models of elastomer parts using mass-spring-damper system",
booktitle="19th International conference Transport Means 2015 Proceedings",
year="2015",
month="October",
pages="63--66",
publisher="Kaunas University of Technology",
address="Kaunas, Lithuania",
issn="1822-296X"
}