Detail publikace
Vliv prahové hodnoty na zbytkovou únavovou životnost železniční nápravy zatížené proměnlivou amplitudou
POKORNÝ, P. NÁHLÍK, L. HUTAŘ, P.
Český název
Vliv prahové hodnoty na zbytkovou únavovou životnost železniční nápravy zatížené proměnlivou amplitudou
Anglický název
Influence of Threshold Values on Residual Fatigue Lifetime of Railway Axles under Variable Amplitude Loading
Typ
článek v časopise ve Web of Science, Jimp
Jazyk
en
Originální abstrakt
The paper deals with an estimation of residual fatigue lifetime of railway axles under real loading spectrum. The residual fatigue lifetime is given by magnitude of fatigue crack propagation rate. This rate depends predominantly on load, geometry and material of the axle. Standard steel EA4T for manufacturing of railway axles is considered in this paper. The scatter of data in v-K curve could be caused by inaccuracy of experimental measurement or by local change of material properties. The paper shows important differences between obtained residual fatigue lifetime estimations considering scatter in measured material data, especially near the threshold region.
Český abstrakt
Článek se zabývá určováním zbytkové únavové životnosti železničních náprav. Zbytková životnost záleží na rychlosti šíření únavové trhliny, která je závislá především na podobě zatížení, geometrii a materiálu nápravy. Článek je podrobně zaměřen na vliv pravděpodobnostního proložení materiálových dat na vypočítanou zbytkovou únavovou životnost.
Anglický abstrakt
The paper deals with an estimation of residual fatigue lifetime of railway axles under real loading spectrum. The residual fatigue lifetime is given by magnitude of fatigue crack propagation rate. This rate depends predominantly on load, geometry and material of the axle. Standard steel EA4T for manufacturing of railway axles is considered in this paper. The scatter of data in v-K curve could be caused by inaccuracy of experimental measurement or by local change of material properties. The paper shows important differences between obtained residual fatigue lifetime estimations considering scatter in measured material data, especially near the threshold region.
Klíčová slova česky
železniční náprava; zbytková únavová životnost; únavová trhlina; EA4T
Klíčová slova anglicky
railway axle; residual fatigue lifetime; fatigue crack; EA4T
Rok RIV
2015
Vydáno
20.03.2015
Nakladatel
Elsevier
ISSN
1877-7058
Ročník
101
Číslo
1
Strany od–do
380–385
Počet stran
6
BIBTEX
@article{BUT115432,
author="Pavel {Pokorný} and Luboš {Náhlík} and Pavel {Hutař},
title="Influence of Threshold Values on Residual Fatigue Lifetime of Railway Axles under Variable Amplitude Loading",
year="2015",
volume="101",
number="1",
month="March",
pages="380--385",
publisher="Elsevier",
issn="1877-7058"
}