Detail publikace

Pokročilá výpočtová analýza ojnice leteckého motoru

DLUGOŠ, J. NOVOTNÝ, P. RAFFAI, P.

Český název

Pokročilá výpočtová analýza ojnice leteckého motoru

Anglický název

Advanced Computational Analysis of Connecting Rod of an Aircraft Engine

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

Development of internal combustion engine's components is based on the use of the advanced computational models in order to compare and verify the individual design proposals. Connecting rod, which performs a general planar motion, is exposed to the gas pressure forces, inertia, contacts and hydrodynamic pressure during the engine operation cycle. To incorporate all these aspects, Finite Element Method (FEM) is extended by Finite Difference Method (FDM) simulating a slide bearing of connecting rod's end. It includes different properties of lubricating oil (pressure and temperature dependent viscosity and density) and elastic deformations, so the pressure distribution in an oil film can be evaluated. The computational process finishes with an estimation of the endurance safety factor of the connecting rod. The four-cylinder inverted aircraft engine is used as an example.

Český abstrakt

Vývoj částí vnitřně spalovacího motoru je založen na použití pokročilých výpočtových modelů v rámci porovnání a ověření jednotlivých konstrukčních návrhů. Ojnice, která vykonává obecný rovinný pohyb, je vystavená tlaku spalin, setrvačnosti, kontaktům a hydrodynamickému tlaku v průběhu pracovního cyklu motoru. Aby byly všechny tyto vlivy zahrnuty, je metoda konečných prvků (MKP) rozšířená o metodu konečných diferencí (MKD), která simuluje kluzné ložisko ojnice. Pracuje s proměnnými vlastnostmi maziva (viskozita a hustota oleje časově závislá na teplotě a tlaku) a s elastickými deformacemi, takže tlakové rozložení v olejové vrstvě může být vyčísleno. Výpočtový proces je završen vyhodnocením koeficientu bezpečnosti vůči meznímu stavu únavové pevnosti. Příklad užití metody byl aplikován na čtyrválcový invertní letecký motor.

Anglický abstrakt

Development of internal combustion engine's components is based on the use of the advanced computational models in order to compare and verify the individual design proposals. Connecting rod, which performs a general planar motion, is exposed to the gas pressure forces, inertia, contacts and hydrodynamic pressure during the engine operation cycle. To incorporate all these aspects, Finite Element Method (FEM) is extended by Finite Difference Method (FDM) simulating a slide bearing of connecting rod's end. It includes different properties of lubricating oil (pressure and temperature dependent viscosity and density) and elastic deformations, so the pressure distribution in an oil film can be evaluated. The computational process finishes with an estimation of the endurance safety factor of the connecting rod. The four-cylinder inverted aircraft engine is used as an example.

Klíčová slova česky

kontaktní tlak, elastohydrodynamický režim mazání, kluzné ložisko

Klíčová slova anglicky

Contact Pressure, Elastohydrodynamic Lubrication, Slide Bearing

Rok RIV

2015

Vydáno

11.05.2015

Nakladatel

Academy of Sciences of the Czech Republic, v.v.i.

Místo

Prague, Czech Republic

ISBN

978-80-86246-42-0

ISSN

NEUVEDENO

Kniha

ENGINEERING MECHANICS 2015 - 21st INTERNATIONAL CONFERENCE

Číslo edice

1

Strany od–do

48–49

Počet stran

2

BIBTEX


@inproceedings{BUT114726,
  author="Jozef {Dlugoš} and Pavel {Novotný} and Peter {Raffai},
  title="Advanced Computational Analysis of Connecting Rod of an Aircraft Engine",
  booktitle="ENGINEERING MECHANICS 2015 - 21st INTERNATIONAL CONFERENCE",
  year="2015",
  month="May",
  pages="48--49",
  publisher="Academy of Sciences of the Czech Republic, v.v.i.",
  address="Prague, Czech Republic",
  isbn="978-80-86246-42-0",
  issn="NEUVEDENO"
}