Detail publikace

Experimentální určení množství maziva pro efektivní redukci opotřebení v kontaktu kola a kolejnice

FRÝZA, J. OMASTA, M.

Český název

Experimentální určení množství maziva pro efektivní redukci opotřebení v kontaktu kola a kolejnice

Anglický název

The Experimental Determination of the Grease Amount to Effective Wear Reduction in the Wheel-Rail Contact

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

The wear mechanisms within the wheel flange and rail gauge contact affect safety and operating costs of railway transport. This contact occurs when a rail vehicle reaches a curved track. A low coefficient of friction (COF) is required. This COF and wear rate are influenced by operating conditions (load, velocity and temperature), lubrication and geometry (i.e. the track curvature radius). The dam-age to the contact surfaces can be decreased by using on-board lubrication sys-tems. Grease is applied to the first wheelset of a driving car by a nozzle. The rate of wear reduction depends on the grease amount and its application intervals in-troduced by the on-board lubrication system into the contact. In this paper, the full-scale laboratory apparatus has been used to study friction, wear and lubricant film distribution under pure sliding conditions in the wheel flange contact. The grease amount and its appropriate application intervals were found.

Český abstrakt

Mechanizmy opotřebení uvnitř kontaktu okolku kola a pojížděné hrany hlavy kolejnice ovlivňují bezpečnost a provozní náklady železniční dopravy. K tomuto kontaktu dochází, když kolejové vozidlo vjíždí do zakřivené části trati. Je zde požadován nízká hodnota součinitele tření (COF). Míra opotřebení a COF jsou ovlivněny provozními podmínkami (zatížení, rychlost, teplota), mazáním a geometrií (tj. poloměrem zakřivení trati). Poškození stykových ploch lze snížit použitím palubních systémů mazání. Plastické mazivo se nanáší tryskou na první dvojkolí hnacího vozu. Míra snížení opotřebení se odvíjí od množství maziva a jeho aplikačních intervalů přivedeného do kontaktu palubním systémem mazání. Pro studium tření, opotřebení a distribuce mazacího filmu bylo v tomto článku využito laboratorní zařízení v plném měřítku velikosti kontaktních těles za podmínek čistého skluzu. Bylo zjištěno množství maziva a jeho vhodné aplikační intervaly.

Anglický abstrakt

The wear mechanisms within the wheel flange and rail gauge contact affect safety and operating costs of railway transport. This contact occurs when a rail vehicle reaches a curved track. A low coefficient of friction (COF) is required. This COF and wear rate are influenced by operating conditions (load, velocity and temperature), lubrication and geometry (i.e. the track curvature radius). The dam-age to the contact surfaces can be decreased by using on-board lubrication sys-tems. Grease is applied to the first wheelset of a driving car by a nozzle. The rate of wear reduction depends on the grease amount and its application intervals in-troduced by the on-board lubrication system into the contact. In this paper, the full-scale laboratory apparatus has been used to study friction, wear and lubricant film distribution under pure sliding conditions in the wheel flange contact. The grease amount and its appropriate application intervals were found.

Klíčová slova česky

Mazání okolku, Kontakt kolo-kolejnice, Opotřebení, Zadírání, Plastické mazivo

Klíčová slova anglicky

Wheel flange lubrication, Wheel-rail contact, Wear, Seizure, Grease

Rok RIV

2014

Vydáno

09.09.2014

ISBN

978-80-01-05542-7

Kniha

Book of Proceedings of the 55th International Conference of Machine Design Departments

Strany od–do

117–122

Počet stran

6

BIBTEX


@inproceedings{BUT110341,
  author="Josef {Frýza} and Milan {Omasta},
  title="The Experimental Determination of the Grease Amount to Effective Wear Reduction in the Wheel-Rail Contact",
  booktitle="Book of Proceedings of the 55th International Conference of Machine Design Departments",
  year="2014",
  month="September",
  pages="117--122",
  isbn="978-80-01-05542-7"
}