Detail publikace
Výpočtový model radiálního ložiska pro virtuální motor
PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.
Český název
Výpočtový model radiálního ložiska pro virtuální motor
Anglický název
Computational Model of Radial Bearing for Virtual Engine
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Při vývoji soudobých pohonných jednotek se špičkovými technickoekonomickými parametry se stále ve větší míře uplatňují komplexní výpočtové modely, jejichž úroveň lze díky rozvoji moderních matematických numerických metod a výpočetní techniky postupně zvyšovat. V oblasti výpočtového modelování mechanických struktur hnacích ústrojí má nezastupitelné místo především metoda konečných prvků (MKP), která ve spojení s moderními prostředky počítačového konstruování (CAD) umožňuje vytvářet složité modely s velkým počtem stupňů volnosti, vhodné zejména pro základní pevnostní a akustické analýzy. Současné programové systémy MKP však zpravidla neobsahují prostředky srovnatelné úrovně pro modelování interakcí mechanických substruktur, pokud jejich vazby jsou vytvořeny např. radiálními či axiálními kluznými ložisky, ozubenými koly apod. Jako typický příklad lze v této souvislosti uvést kluzné uložení klikového hřídele v bloku spalovacího motoru.
Český abstrakt
Při vývoji soudobých pohonných jednotek se špičkovými technickoekonomickými parametry se stále ve větší míře uplatňují komplexní výpočtové modely, jejichž úroveň lze díky rozvoji moderních matematických numerických metod a výpočetní techniky postupně zvyšovat. V oblasti výpočtového modelování mechanických struktur hnacích ústrojí má nezastupitelné místo především metoda konečných prvků (MKP), která ve spojení s moderními prostředky počítačového konstruování (CAD) umožňuje vytvářet složité modely s velkým počtem stupňů volnosti, vhodné zejména pro základní pevnostní a akustické analýzy. Současné programové systémy MKP však zpravidla neobsahují prostředky srovnatelné úrovně pro modelování interakcí mechanických substruktur, pokud jejich vazby jsou vytvořeny např. radiálními či axiálními kluznými ložisky, ozubenými koly apod. Jako typický příklad lze v této souvislosti uvést kluzné uložení klikového hřídele v bloku spalovacího motoru.
Anglický abstrakt
The simulation of cranktrain dynamics is a central module of the virtual engine. In the case of dynamic structural calculations the Finite Element Analysis is state of the art. Multi-Body Systems are suitable for the calculation of the dynamic relations between several parts. Solving the equations of motion iteratively in time domain, the MBS-solvers are useful for the consideration of non-linear effects as well. In the case of the simulation of cranktrain dynamics hydrodynamic effects are very important. For the calculation of the radial bearing reactions several hydrodynamic simulation codes, based on the solution of the Reynolds differential equation, have been developed for the calculation of the oil pressure distribution in the bearing.
Klíčová slova česky
spalovací motor, kliková hřídel, radiální ložisko, tuhost, MKP
Klíčová slova anglicky
internal combustion engine, crankshaft, radial bearing, stiffness, FEM
Rok RIV
2002
Vydáno
19.09.2002
Nakladatel
Slovenská polnohospodárska univerzita v Nitre
Místo
Nitra, Slovenská republika
ISBN
80-8069-051-0
Kniha
XXXIII. medzinárodá konferencia katedier a pracovísk spal’ovacích motorov slovenských a českých vysokých škô
Počet stran
6
BIBTEX
@inproceedings{BUT10631,
author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
title="Výpočtový model radiálního ložiska pro virtuální motor",
booktitle="XXXIII. medzinárodá konferencia katedier a pracovísk spal’ovacích motorov slovenských a českých vysokých škô",
year="2002",
month="September",
publisher="Slovenská polnohospodárska univerzita v Nitre",
address="Nitra, Slovenská republika",
isbn="80-8069-051-0"
}