Detail publikace

Výpočtový model radiálního ložiska pro virtuální motor

PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.

Český název

Výpočtový model radiálního ložiska pro virtuální motor

Anglický název

Computational Model of Radial Bearing for Virtual Engine

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Při vývoji soudobých pohonných jednotek se špičkovými technickoekonomickými parametry se stále ve větší míře uplatňují komplexní výpočtové modely, jejichž úroveň lze díky rozvoji moderních matematických numerických metod a výpočetní techniky postupně zvyšovat. V oblasti výpočtového modelování mechanických struktur hnacích ústrojí má nezastupitelné místo především metoda konečných prvků (MKP), která ve spojení s moderními prostředky počítačového konstruování (CAD) umožňuje vytvářet složité modely s velkým počtem stupňů volnosti, vhodné zejména pro základní pevnostní a akustické analýzy. Současné programové systémy MKP však zpravidla neobsahují prostředky srovnatelné úrovně pro modelování interakcí mechanických substruktur, pokud jejich vazby jsou vytvořeny např. radiálními či axiálními kluznými ložisky, ozubenými koly apod. Jako typický příklad lze v této souvislosti uvést kluzné uložení klikového hřídele v bloku spalovacího motoru.

Český abstrakt

Při vývoji soudobých pohonných jednotek se špičkovými technickoekonomickými parametry se stále ve větší míře uplatňují komplexní výpočtové modely, jejichž úroveň lze díky rozvoji moderních matematických numerických metod a výpočetní techniky postupně zvyšovat. V oblasti výpočtového modelování mechanických struktur hnacích ústrojí má nezastupitelné místo především metoda konečných prvků (MKP), která ve spojení s moderními prostředky počítačového konstruování (CAD) umožňuje vytvářet složité modely s velkým počtem stupňů volnosti, vhodné zejména pro základní pevnostní a akustické analýzy. Současné programové systémy MKP však zpravidla neobsahují prostředky srovnatelné úrovně pro modelování interakcí mechanických substruktur, pokud jejich vazby jsou vytvořeny např. radiálními či axiálními kluznými ložisky, ozubenými koly apod. Jako typický příklad lze v této souvislosti uvést kluzné uložení klikového hřídele v bloku spalovacího motoru.

Anglický abstrakt

The simulation of cranktrain dynamics is a central module of the virtual engine. In the case of dynamic structural calculations the Finite Element Analysis is state of the art. Multi-Body Systems are suitable for the calculation of the dynamic relations between several parts. Solving the equations of motion iteratively in time domain, the MBS-solvers are useful for the consideration of non-linear effects as well. In the case of the simulation of cranktrain dynamics hydrodynamic effects are very important. For the calculation of the radial bearing reactions several hydrodynamic simulation codes, based on the solution of the Reynolds differential equation, have been developed for the calculation of the oil pressure distribution in the bearing.

Klíčová slova česky

spalovací motor, kliková hřídel, radiální ložisko, tuhost, MKP

Klíčová slova anglicky

internal combustion engine, crankshaft, radial bearing, stiffness, FEM

Rok RIV

2002

Vydáno

19.09.2002

Nakladatel

Slovenská polnohospodárska univerzita v Nitre

Místo

Nitra, Slovenská republika

ISBN

80-8069-051-0

Kniha

XXXIII. medzinárodá konferencia katedier a pracovísk spal’ovacích motorov slovenských a českých vysokých škô

Počet stran

6

BIBTEX


@inproceedings{BUT10631,
  author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
  title="Výpočtový model radiálního ložiska pro virtuální motor",
  booktitle="XXXIII. medzinárodá konferencia katedier a pracovísk spal’ovacích motorov slovenských a českých vysokých škô",
  year="2002",
  month="September",
  publisher="Slovenská polnohospodárska univerzita v Nitre",
  address="Nitra, Slovenská republika",
  isbn="80-8069-051-0"
}