Partneři projektu DiSTT se na dva dny sešli ve Vídni, aby probrali dosavadní průběh projektu a naplánovali aktivity na další období. Zástupci zapojených FabLabů společně diskutovali výsledky národních průzkumů mezi svými uživateli o tom, o jaká školení mají zájem. Do průzkumu se zapojilo přes 500 respondentů z pěti zemí. Výsledky ankety pomohou vytvořit školicí programy tak, aby pomohly účastníkům naučit se potřebné digitální technologie pro pracovní trh.
U vedoucího partnera projektu, tedy na Fakultě strojního inženýrství VUT, se zapojilo přes 130 účastníků z řad studentů a osloveni byli také zástupci regionálních institucí a podniků od malých po velké.
Cílem projektu DiSTT je přenositelnost výsledků mezi regiony nejen ve střední Evropě, proto každý z partnerů projektu zjišťoval potřeby své konkrétní cílové skupiny.
„Na základě průzkumu a diskuze se stakeholdery vyplynulo, že v našem regionu je hlad po strojních inženýrech s multidisciplinárními dovednostmi a dobrými soft skills. Zároveň je pro firmy důležité, aby jejich zaměstnanci měli nejen dobré teoretické základy, ale aby digitální technologie ovládali také prakticky,“ popsal jeden z řešitelů projektu DiSTT Tomáš Koutecký.
Firmy zdůrazňují také to, aby studenti uměli spolupracovat v týmu složeném z různých profesí – například designéři společně s inženýry a podobně. FSI nabízí pro svoje studenty jedinečné zázemí v podobě otevřené dílny strojLAB. Díky projektu DiSTT mohou na VUT vzniknout nové vzdělávací programy ušité na míru potřebám současného pracovního trhu.
Co skrývá akronym DiSTT? Digital Skills Transformation Toolkit for a Resilient Labour Market |
„Toolkit, který v rámci projektu vzniká, si představujeme jako aplikaci, jejíž kouzlo bude v usnadnění správné volby, zaměření a nastavení edukačních programů vzhledem k potřebám jednotlivců a celkově ekosystémů na lokálních trzích práce. Mezinárodní konsorcium partnerů v projektu DiSTT připraví Toolkit ve vzájemné spolupráci tak, že jej budou moci zdarma využívat i další FabLaby v Evropě. Díky tomu se znalosti v oblasti digitální výroby dostanou k většímu počtu zájemců a zvýší se pozitivní dopad na pracovní trh,“ vysvětlil hlavní řešitel projektu David Škaroupka.
V příštím roce budou jednotlivé FabLaby testovat svoje pilotní verze školicích programů na prvních zájemcích. Sdílení prvních zkušeností tým DiSTTu plánuje na světové konferenci FAB2025, která se bude poprvé v historii konat v České republice. Češi budou mít příležitost ukázat návštěvníkům, co umí, a zároveň sdílet a načerpat zkušenosti světové komunity makerů. Školicí programy DiSTTu mohou být pro zájemce vstupenkou do tohoto kreativního a dynamicky se rozvíjejícího světa.
Projekt DiSTT je financován Evropskou unií v rámci programu Interreg Central Europe.
Více informací o projektu na webu Interreg Central Europe.