Výzkumný tým z Ústavu automatizace a informatiky se dlouhodobě zabývá vývojem SMART technologií pro železniční aplikace, jejichž cílem je poskytovat klíčové informace o provozním stavu infrastruktury a kolejových vozidel a využít je v oblastech prediktivní údržby. Včasné odhalení poruch a defektů na komponentech infrastruktury, pádu stromů, sesuvy půdy či selhání kritických prvků infrastruktury vedoucí k možnému vykolejení vlaku je klíčové pro zajištění bezpečnosti a spolehlivosti provozu na železnicích a dlouhodobému snížení nákladů na údržbu.
K tomu využívá SMART senzorické systémy umožňující autonomní provoz, záznam a bezdrátové odesílání dat na cloud, kde jsou následně zpracovány a vyhodnoceny pro potřeby poskytnutí informací pro provozovatele trati. Proces vývoje těchto systémů je založen na multidisciplinárním přístupu vyžadujícím implementaci výpočtových modelů a digitálních dvojčat, kyber-fyzikálních systémů zajišťujících sběr dat a pokročilých metod umělé inteligence využívaných pro jejich vyhodnocení.
Výzkum v této oblasti se opírá o potřeby průmyslu a probíhá v úzké spolupráci s předními tuzemskými firmami zahrnující výrobce prvků železniční infrastruktury, bezpečnostních a signalizačních systémů a v neposlední řadě i provozovatele lokální a regionální železniční infrastruktury v České republice. V rámci mezinárodní spolupráce byl obdobný systém úspěšně nasazen i na Taiwanu.
Kontakt
Ing. Filip Kšica, Ph.D.