Reálné systémy jsou často nelineární a nelze je řídit klasickými metodami. Je nutno použít řízení založené na znalosti modelu (model-based control). Do této kategorie lze zařadit širokou škálu algoritmů a přístupů, které pracují s modelem systému ve fázi návrhu řízení nebo i v reálném čase. Výzkumná skupina se zabývá těmito čtyřmi vzájemně souvisejícími oblastmi: tvorba struktury modelu, odhad jeho parametrů, návrh stavového pozorovatele, návrh struktury a parametrů řídicího členu. V rámci těchto oblastí dlouhodobě rozvíjíme aplikace lokálních lineárních modelů, využití gradientních, evolučních a dalších optimalizačních metod, nasazení paralelních výpočtů, výpočtů na GPU a také hybridní struktury řídicího členu (kombinace zpětnovazebního a přímovazebního regulátoru). Dále se zabýváme otázkami aplikovatelnosti těchto algoritmů a metod na prakticky použitelném HW a to včetně jejich adaptivních variant. Teoretické přístupy byly aplikovány při řízení takových systémů jako je BLDC pohon palivového čerpadla letadla, polohově řízená satelitní antény, silně nelineární aktuátor v letectví a automotive.
Projekty
Národní centrum kompetence Mechatroniky a chytrých technologií pro strojírenství
Výzkum a vývoj systémů pro zvýšení úrovně automatizace montážní linky automobilových dílů
Výzkum a vývoj zařízení a technologií pro automatizované dávkování materiálů s vysokou viskozitou
Ultra vysokootáčkové elektrické aktivní brzdy pro testování pohonných jednotek elektromobilů
Národní centrum kompetence pro letectví a kosmonautiku
Významné publikace
Kontaktní osoba
doc. Ing. Robert Grepl, Ph.D.