Kolejová doprava je vzhledem ke své účinnosti a šetrnosti k životnímu prostředí bezesporu dopravou budoucnosti. Hraje nezastupitelnou roli v moderní dopravě. Vlaky i tramvaje však dokáží cestující i obyvatele lokalit v blízkosti tratí zatěžovat hlukem. Martin a jeho kolegové přišli s řešením, jak nepříjemné skřípání výrazně snížit s ohledem na zvyšující se nároky na ekologická řešení.
Nepříjemný hluk je snižován mazáním okolků kolejových vozidel, tedy mazáním v prostoru mezi kolem a kolejnicí. Ve světě i u nás se obvykle používá zařízení, které v pravidelných intervalech vstřikuje mazadlo na kolo. Nevýhodou je příliš vysoká spotřeba drahého maziva, a to i tam, kde to není zapotřebí.
Řešením pro optimální užití maziva je instalování nového zařízení na vozidlo, které s pomocí GPS dat, automaticky vytvořených mapových podkladů, informací o aktuálních provozních podmínkách a řídicích algoritmů za jízdy průběžně vyhodnocuje a řídí celý proces mazání.
Více najdete zde.
Martin Hartl, absolvent studia Stroje a zařízení pro strojírenskou výrobu a Konstrukční a procesní inženýrství
Vrátit se zpět k ostatním příběhům