studijní program
Pokročilé automobilové inženýrství
Fakulta: FSIZkratka: N-AAE-PAk. rok: 2025/2026
Typ studijního programu: magisterský navazující
Kód studijního programu: N0716A270011
Udělovaný titul: Ing.
Jazyk výuky: čeština
Akreditace: 21.11.2023 - 21.11.2033
Profil programu
Akademicky zaměřený
Forma studia
Prezenční studium
Standardní doba studia
2 roky
Garant programu
Rada studijního programu
Oblasti vzdělávání
Oblast | Téma | Podíl [%] |
---|---|---|
Elektrotechnika | Bez tematického okruhu | 25 |
Informatika | Bez tematického okruhu | 20 |
Strojírenství, technologie a materiály | Bez tematického okruhu | 55 |
Cíle studia
Cílem studijního programu Pokročilé automobilové inženýrství je vzdělávání studentů v oblasti automobilového inženýrství se zahrnutím strojírenství, elektrotechniky, informatiky a legislativních předpisů. Absolventi programu získají potřebné dovednosti pro samostatné provádění výzkumu, vývoje, simulací, modelování, řízení experimentů i konstrukce moderních dopravních prostředků, a to zejména motorových vozidel. Díky těmto dovednostem jsou absolventi schopni se okamžitě zapojit jako kvalifikovaní odborníci do řešení problémů ve výzkumných, vývojových a konstrukčních oddělení automobilek a u dodavatelů příslušenství v automobilovém průmyslu. Absolventi rovněž získají schopnosti a dovednosti využitelné v projekčních a vývojových kanceláří firem s obecně technickým zaměřením.
Profil absolventa
Studijní program Pokročilé automobilové inženýrství poskytuje solidní a ucelený základ v automobilovém oboru, včetně hlubokých znalostí v oblastech jako jsou dynamika vozidel, aerodynamika vozidel, autonomní řízení, aktivní a pasivní bezpečnost a všech typů současných nebo pro budoucnost perspektivních pohonů motorových vozidel. Absolvent se bude profilovat jako expert zaměřený na chytrou mobilitu v celé její komplexnosti se znalostmi teorie, simulací, modelování, konstrukce, diagnostiky a zkoušení motorových vozidel a pohonných jednotek včetně jejich příslušenství.
Výběrem povinně volitelných předmětů a volitelných předmětů, projektů a volbou tématu diplomové práce se student může zaměřit jak na motorová vozidla a pohonné jednotky, tak i na jejich řízení, a to nejen po stránce hardwarové, ale i stránce softwarové. Nabídka volitelných předmětů, které budou studentům nabízeny, bude velmi široká díky zapojení tří velkých fakult a vysokoškolského ústavu.
Odborné znalosti absolventa:
• Absolvent zná důsledky provozu motorových vozidel na životní prostředí, rozumí teorii a technologiím pro snižováním těchto důsledků, tj. snižování emisí jako produktů spalování (CO2, NOx, HC apod.) nebo hluku a vibrací (NVH). Zároveň rozumí aspektům cirkulární ekonomiky, tedy zejména recyklace vozidel včetně baterií.
• Absolvent zná softwarové prostředky pro řešení úloh pevnosti a pružnosti (MKP), dynamiky těles (multibody systémy), únavy komponent, spolehlivosti, hluku a vibrací, přenosu tepla, modelování tepelných cyklů, vyhodnocení provozních a experimentálních dat včetně jízdních cyklů a rozvíjející se oblasti digitálních dvojčat.
• Absolvent je seznámen se systémy, řízením a mechatronikou automobilů včetně autonomního řízení a řízení elektropohonů a hybridních pohonů, se zahrnutím problematiky ukládání a akumulace energie v bateriích.
Odborné dovednosti absolventa:
• Absolvent je schopen navrhovat a konstruovat motorová vozidla, systémy pohonu, s ohledy na hospodárné dimenzování, spolehlivost a životnost, včetně experimentálního ověření motorových vozidel.
• Absolvent dovede analyzovat, simulovat a optimalizovat motorová vozidla včetně pohonů.
• Absolvent při řešení inženýrských problémů využívá analytických schopností a metody teoretického a experimentálního výzkumu, softwarové nástroje, výpočtové modelování a metody zpracování dat.
• Absolvent je připraven pro další vzdělávání a využívání budoucích technologií a inženýrských metod.
Obecné způsobilosti absolventa:
• Absolvent studijního programu bude prokazovat odborné způsobilosti na tvůrčí inženýrské úrovni odpovídající soudobému stavu poznání v oblastech automobilního inženýrství, elektrotechniky zaměřené na elektrické pohony, řídicí techniky, a to jak po hardwarové, tak i po softwarové stránce.
• Absolvent programu bude mít znalosti digitálních technologií, jako jsou umělá inteligence, robotika tedy autonomní řízení a kyberbezpečnost mobilních prostředků.
• Absolvent programu se bude orientovat v kvalitě a udržování životního prostředí, odpadovém hospodářství a energetické soběstačnosti (akumulace energie, alternativní a syntetická paliva, vodík).
• Absolvent bude schopen řešit technické problémy, zdokonalovat stávající řešení a navrhovat řešení nová, prezentovat výsledky, řídit a vzdělávat podřízené odborné pracovníky. Díky mezioborovému vzdělání bude moci koordinovat úzce zaměřené specialisty.
• Absolvent kromě teoretických a odborných znalostí disponuje „soft sklil“ schopnostmi, komunikuje alespoň jedním cizím jazykem (preferovaným jazykem je angličtina, minimálně dva předměty jsou vyučovány v angličtině), ovládá výpočetní techniku na pokročilé úrovni, je schopen pracovat se specializovanými programy pro řešení výpočetních, návrhových a simulačních úloh a pro řízení a vyhodnocování experimentů.
Charakteristika profesí
Obsah navrhovaného studijního programu vychází ze společenských potřeb na vysokoškolsky vzdělané odborníky pro moderní automobilový průmysl v oblasti výzkumu a vývoje. Náplň vznikla i na základě diskusí se zástupci velkých firem, jako jsou Škoda Auto, Garrett Motion, Tatra Truck, Zetor, IVECO Czech Republic, Continental, Bosch, Schaeffler, Valeo, Hyundai Motor, Idiada CZ nebo Hella. Cíle studijního programu korespondují s poptávkou na trhu práce a vycházejí i z Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR a Akčního plánu o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR. Předpokládá se uplatnění absolventů jako specialistů na mechatronické systémy moderních dopravních prostředků, odborníků s komplexními znalostmi ze strojírenství, elektrotechniky, informatiky, kyberbezpečnosti a přehledem v legislativě. Tito absolventi disponují „soft skill“ schopnostmi včetně jazykových dovedností, a uplatní se především jako vývojový pracovníci, kteří koordinují vývojové práce úzce zaměřených specialistů. Absolvent se může v praxi uplatnit jako pracovník, či vedoucí pracovník v ústavech, institucích a v útvarech státní správy, zabývajících se automobilovou dopravou, bezpečností dopravy a péčí o životní prostředí, protože bude mít přehled o moderních technologiích včetně mikromobility.
Podmínky splnění
Viz platné předpisy, Směrnice děkana Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Součástí státní závěrečné zkoušky jsou obhajoba diplomové práce a odborná rozprava. Obě části státní závěrečné zkoušky jsou realizovány ústní formou a konají se ve stejném termínu před komisí pro státní zkoušky. Organizace a průběh obhajoby diplomové práce jsou dány vnitřními normami a předpisy VUT v Brně.
Obhajoba diplomové práce ověřuje schopnost studenta samostatně zpracovat zadané téma a prezentovat vlastní výsledky na přiměřené odborné úrovni. Základní tematické okruhy odborné rozpravy u SZZ tvoří předměty profilujícího základu (PZ i ZT), které jsou níže uvedeny u příslušného tematického okruhu:
• Pohonné jednotky (Teorie transformace energie pohonné jednotky, Hnací ústrojí vozidel, Tepelný management vozidel)
• Motorová vozidla (Dynamika vozidel, Testování vozidel, Systémy, řízení a mechatronika automobilů)
• Elektotechnika (Výkonová elektronika, Elektrické pohony, Baterie pro elektromobilitu a infrastruktura)
• Informatika (Signály a systémy, Návrh kyberfyzikálních systémů)
Vytváření studijních plánů
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních programů určují:
ŘÁD STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STANDARDY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD VUT (užívající „ECTS“),
SMĚRNICE DĚKANA Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Dostupnost pro zdravotně postižené
Na VUT jsou zohledněny potřeby rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělávání. V přijímacím řízení ani ve studiu nedochází k přímé či nepřímé diskriminaci z žádných důvodů. Studujícím se specifickými vzdělávacími potřebami (poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronická somatická onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti, psychická onemocnění) je poskytováno poradenství v poradenském centru VUT, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT. Podrobně tuto problematiku řeší Směrnice rektora č. 11/2017 „Uchazeči a studenti se specifickými potřebami na VUT“. Rovněž je vytvořen funkční systém sociálních stipendií, který popisuje Směrnice rektora č. 71/2017 „Ubytovací a sociální stipendium“.
Návaznost na další typy studijních programů
Studijní program Pokročilé automobilové inženýrství navazuje na následující bakalářské studijní programy na VUT v Brně, B-ZSI-P Základy strojního inženýrství (VUT v Brně) a B-MET-P Mechatronika (VUT v Brně).
Studenti se zájmem o vědeckou a výzkumnou činnost a další vzdělávání mohou pokračovat v doktorském studijním programu jak na Fakultě strojního inženýrství (Konstrukční a procesní inženýrství (D-KPI-P)), tak i na Fakultě elektrotechniky a telekomunikačních technologií (Elektronika a komunikační technologie (DPC-EKT)) nebo na Fakultě informačních technologií (Informační technologie (DIT)) a na Ústavu soudního inženýrství (Soudní inženýrství (DSP SOI_P)).
Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
QDY | Dynamika vozidel | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 39 / CPP - 26 | ano | |
QPA | Simulace v automobilovém průmyslu | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 26 / CPP - 39 | ano | |
QTS | Teorie transformace energie pohonné jednotky | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 39 / L - 20 / CPP - 6 | ano | |
MPC-AVE | Výkonová elektronika | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 39 / COZ - 12 / L - 8 / CPR - 6 | ano | |
QHV | Hnací ústrojí vozidel | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | 1 typu A | ano |
QRA | Rekonstrukce a analýza 3D scén | cs | 6 | Povinně volitelný | kl | P - 26 / CPP - 26 | 1 typu A | ano |
ZAT-A | Aditivní technologie | en | 4 | Volitelný | zá,zk | P - 16 / L - 16 / CPP - 16 | ano | |
QC0 | CAD v automobilovém průmyslu | cs | 2 | Volitelný | zá | CPP - 26 | ano | |
QVO | Vozidlové motory | cs | 6 | Volitelný | zá,zk | P - 39 / L - 26 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MPC-APO | Elektrické pohony | cs | 5 | Povinný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | ano | |
QEM | Experimentální metody | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 26 / L - 20 / CPP - 6 | ano | |
QFB | Forenzní aspekty bezpečnosti a provozu silničních vozidel | cs | 3 | Povinný | zá,zk | C1 - 52 | ano | |
CPSa | Návrh kyberfyzikálních systémů (v angličtině) | en | 5 | Povinný | zá,zk | P - 26 / L - 12 / PR - 14 | ano | |
QVQ | Virtuální prototypy a virtuální prostředí | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | ano | |
QMV | Automobily | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 39 / L - 26 | 2 typu A | ano |
QDZ-A | Vibrace a hluk vozidel | en | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | 2 typu A | ano |
QAP | Alternativní pohony a akumulace energie | cs | 2 | Volitelný | kl | CPP - 26 | ano | |
VP0 | Programování v Pythonu | cs | 4 | Volitelný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | ano | |
0PPQ | Průmyslový projekt (N-ADI) | cs | 3 | Volitelný | kl | PX - 120 | ano | |
QAI | Strojové učení v inženýrských výpočtech; | cs | 2 | Volitelný | zá | CPP - 26 / CPP - 26 | ne |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
QBB | Baterie pro elektromobilitu a infrastruktura | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 26 / L - 12 / C1 - 14 | ano | |
QDD | Diplomový projekt I (M-ADI) | cs | 3 | Povinný | zá | C1 - 52 | ano | |
ISS | Signály a systémy | cs | 5 | Povinný | zk | P - 26 / COZ - 12 / PR - 14 | ano | |
QE1 | Systémy, řízení a mechatronika automobilů | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | ano | |
QTT | Testování vozidel | cs | 5 | Povinný | kl | L - 45 / CPP - 20 | ano | |
QA0 | Koncepční vývoj automobilu | cs | 3 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 13 / CPP - 26 | 3 typu A | ano |
QMO | Multifyzikální simulace v automobilovém průmyslu | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | 3 typu A | ano |
QK0 | Kolejová vozidla | cs | 2 | Volitelný | zá | C1 - 26 | ano | |
EDLFD | Lidský faktor v dopravě | cs | 3 | Volitelný | kl | P - 26 / L - 13 | ano | |
ZRI | 3D metrologie a inspekce | cs | 4 | Volitelný | zá,zk | P - 16 / L - 16 / CPP - 16 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
QEC | Design řídicích jednotek | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 26 / CPP - 13 | ano | |
QDP | Diplomový projekt (M-ADI) | cs | 10 | Povinný | kl | VD - 169 | ano | |
QD6 | Seminář k diplomové práci (N-ADI) | cs | 4 | Povinný | kl | C1 - 26 | ano | |
QTE | Tepelný management vozidel | cs | 4 | Povinný | zá,zk | P - 26 / C1 - 13 | ano | |
VAI | Algoritmy umělé inteligence | cs | 4 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | 4 typu A | ano |
QPV | Příslušenství vozidel | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / L - 13 | 4 typu A | ano |
VE0 | Odborná způsobilost v elektrotechnice | cs | 4 | Volitelný | zá | P - 26 / L - 26 | ano | |
QAI | Strojové učení v inženýrských výpočtech; | cs | 2 | Volitelný | zá | CPP - 26 / CPP - 26 | ne |
Všechny skupiny volitelných předmětů | ||
---|---|---|
Sk. | Počet předm. | Předměty |
1 typu A | 1 | QHV, QRA |
2 typu A | 1 | QMV, QDZ-A |
3 typu A | 1 | QA0, QMO |
4 typu A | 1 | VAI, QPV |