studijní program
Profesionální pilot
Fakulta: FSIZkratka: B-PRP-PAk. rok: 2021/2022
Typ studijního programu: bakalářský
Kód studijního programu: B1041P040006
Udělovaný titul: Bc.
Jazyk výuky: čeština
Akreditace: 2.10.2020 - 2.10.2025
Profil programu
Profesně zaměřený
Forma studia
Prezenční studium
Standardní doba studia
3 roky
Garant programu
Rada studijního programu
Předseda :
doc. Ing. Jaroslav Juračka, Ph.D.
Člen interní :
doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D.
Ing. Miroslav Šplíchal, Ph.D.
doc. Ing. Jiří Hlinka, Ph.D.
Ing. Josef Bednář, Ph.D.
doc. Ing. Pavel Zikmund, Ph.D.
Oblasti vzdělávání
Oblast | Téma | Podíl [%] |
---|---|---|
Doprava | Dopravní prostředky | 100 |
Cíle studia
Cílem studia je poskytnout studentům výuku teoretických znalostí nezbytnou pro získání průkazu způsobilosti dopravního pilota doplněnou o částečný praktický výcvik v dané oblasti. Struktura předmětů teoretické přípravy odpovídá osnovám, které jsou předepsány celoevropsky platným předpisem Part-FCL. Kromě teoretické přípravy pilotů v rámci vysokoškolského studia je součástí učebních plánů také praktický pilotní výcvik, který si však student hradí v plné výši sám, resp. se spoluúčastí potenciálního zaměstnavatele nebo sponzora. Praktická část studia probíhá ve spolupráci s leteckou školou, která má k této činnosti osvědčení Úřadu pro civilní letectví. K výcviku lze rovněž využít letadel VUT. Teoretická část studia je ukončena obhajobou závěrečné bakalářské práce a vykonáním státní závěrečné zkoušky. Student obdrží rovněž certifikát o absolvování úplné teoretické výuky ATPL(A) 650, což je nezbytným předpokladem k prokázání získaných teoretických znalostí u Úřadu pro civilní letectví ČR. Standardně se předpokládá, že absolvent následně získá průkaz způsobilosti obchodního pilota (CPL) s kvalifikací létání podle přístrojů (IR). V rámci studia se studenti seznámí i s anglickou leteckou terminologií a projdou patřičnou jazykovou přípravou. V rámci zpracování bakalářské práce jsou povinni pod odborným dohledem zpracovat technické řešení problému spojeného s pilotní oblastí.
Profil absolventa
Absolvent programu Profesionální pilot je dostatečně teoreticky vzdělán pro výkon činnosti pilota obchodní letecké přepravy. Po ukončení praktické přípravy (následně mimo VUT) a získání průkazu způsobilosti alespoň obchodní pilot CPL(A) nalezne uplatnění u řady leteckých společností v ČR, resp. v zemích EU, které provozují leteckou obchodní dopravu nebo některou z ostatních druhů leteckých prací jako např. aerotaxi, zemědělské letecké práce, letecké výcviky, letecké záchranné a pátrací služby, hlídkovací a hasicí práce, letecké policejní služby, případně i jako piloti v Armádě ČR.
Absolvent tohoto profesního bakalářského programu má po jeho úspěšném završení možnost přihlásit se a pokračovat ve dvouletém magisterském studijním programu „Letecká a kosmická technika“ s omezením studia pouze na specializaci „Technologie provozu letadlové a letištní techniky“.
Charakteristika profesí
Absolventi studia nacházejí uplatnění v oblasti letecké dopravy jako piloti, případně letištní personál či operační personál provozovatele jak v ČR tak i zahraničí.
Podmínky splnění
Viz platné předpisy, Směrnice děkana Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Součástí státní závěrečné zkoušky je obhajoba bakalářské práce a odborná rozprava. Obě části státní závěrečné zkoušky se konají ve stejném termínu před komisí pro státní zkoušky. Ke státní zkoušce může přistoupit student, který získal potřebný počet kreditů v předepsané skladbě nutný pro úspěšné ukončení bakalářského studia a odevzdal bakalářskou práci v řádném termínu. Organizace a průběh státní závěrečné zkoušky jsou dány vnitřními normami VUT a fakulty. Státní závěrečná zkouška se tradičně skládá ze dvou částí. První je obhajoba bakalářské práce, kdy student představí vlastní práci (cíl, metody řešení, výsledky) s následnou reakcí na posudky oponenta a diskusí na téma bakalářské práce. Práce by měla být rešerší současného stavu v oblasti s vyvozením vlastních závěrů, případně rešerší problematiky spojené s činností profesionálních pilotů. Druhou částí je obecná odborná rozprava zaměřená na oblasti teoretických znalostí získaných během studia.
Studium bakalářského programu Profesionální pilot je velmi specifické, i vzhledem k finanční náročnosti letecké činnosti. Věnujte prosím pozornost níže uvedeným informací, které studijní informace a podmínky upřesňují.
1. Student, který hodlá nastoupit do programu studia Profesionální pilot, musí nejpozději během 1. ročníku studia absolvovat základní výcvik pro získání licence Soukromého pilota (možnost v Letecké škole VUT nebo mimo v jiné letecké škole). Nejpozději do zahájení výuky 2. ročníku musí být držitelem „licence soukromého pilota PPL(A)”.
2. Na FSI VUT v Brně získáte kompletní teoretickou průpravu, včetně certifikátu, k úspěšnému složení teoretických pilotních zkoušek na Úřadu pro civilní letectví až do úrovně dopravního pilota (ATPL).
3. Praktický letový výcvik je oddělen od teoretického vzdělávání. Tento (letové hodiny) si musí student hradit sám. Pro základní orientaci:
- Praktický pilotní výcvik na základní úroveň PPL (Private Pilot Licence) může stát okolo 250 000,- Kč (nabídky leteckých škol na získání licence Soukromého pilota se liší, také záleží na individuálních schopnostech studenta).
- U kompletního letového výcviku do úrovně potřebné pro Obchodní leteckou dopravu (minimální kvalifikace Obchodní pilot s oprávněním létat podle přístrojů s více motorovými letadly) se obvykle hovoří o částkách okolo 1 mil Kč za výcvik do této úrovně. Praktický výcvik nad úrovní PPL se neváže na studium na VUT. Student v průběhu studia absolvuje povinnou praxi, ale rozsah výcviku a počet odlétaných hodin je individuální a záleží na možnostech a úvaze studenta. Jednotlivé části výcviku jsou nabízeny Leteckou školou VUT, případně mohou proběhnout mimo VUT dle volby studenta.
4. Uchazeči o pilotní kvalifikace musí také splňovat zdravotní předpoklady pro výkon pilotní funkce, které jsou stanovené evropskými předpisy. Brýle obvykle nejsou překážkou, ale například barvoslepost je překážkou pro výkon funkce profesionálního pilota. Při pochybnostech o své zdravotní způsobilosti, můžete ještě před definitivním rozhodnutím o své kariéře navštívit leteckého lékaře, který vám poskytne odbornou radu.
Pro doplnění a získání dalších informací můžete kontaktovat vedoucího leteckého výcviku p. JUDr. Jaromíra Hammera, email: hammer.j@fme.vutbr.cz , tel: 724 072 462.
Vytváření studijních plánů
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních programů určují:
ŘÁD STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STANDARDY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD VUT (užívající „ECTS“),
SMĚRNICE DĚKANA Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Dostupnost pro zdravotně postižené
Na VUT jsou zohledněny potřeby rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělávání. V přijímacím řízení ani ve studiu nedochází k přímé či nepřímé diskriminaci z žádných důvodů. Studujícím se specifickými vzdělávacími potřebami (poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronická somatická onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti, psychická onemocnění) je poskytováno poradenství v poradenském centru VUT, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT. Podrobně tuto problematiku řeší Směrnice rektora č. 11/2017 „Uchazeči a studenti se specifickými potřebami na VUT“. Rovněž je vytvořen funkční systém sociálních stipendií, který popisuje Směrnice rektora č. 71/2017 „Ubytovací a sociální stipendium“.
Návaznost na další typy studijních programů
Absolventi tohoto studijního oboru mají možnost pokračovat v navazujícím magisterském studijním programu „Letecká a kosmická technika“ s omezením studia pouze na specializaci „Technologie provozu letadlové a letištní techniky“.
FSI je nadále akreditováno pro problematiku projektování a stavby letadel v rámci širšího vědního oboru „Konstrukční a procesní inženýrství”. Na FSI je rovněž akreditováno habilitační a profesorské řízení v oboru Konstrukční a procesní inženýrství.
Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GEN1 | General English I | en | 0 | Povinný | zá | Cj - 26 / CPP - 13 | ano | |
1IN | Informatika | cs | 5 | Povinný | kl | P - 26 / CPP - 26 | ano | |
1KD | Konstruktivní geometrie | cs | 5 | Povinný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | ano | |
OLI | Letecká legislativa a licencování personálu | cs | 2 | Povinný | kl | P - 26 | ano | |
1M | Matematika I | cs | 9 | Povinný | zá,zk | P - 52 / C1 - 44 / CPP - 8 | ano | |
1K | Základy konstruování | cs | 5 | Povinný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | ano | |
3CD | CAD - základní | cs | 2 | Volitelný | zá | CPP - 26 | ano | |
0MI | Seminář a praktická cvičení materiálového inženýrství | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 8 / L - 12 / C1 - 3 | ano | |
0ZK | Vybrané kapitoly ze základů konstruování | cs | 0 | Volitelný | zá | P - 26 | ano | |
0KM | Vybrané kapitoly z matematiky | cs | 0 | Volitelný | zá | P - 26 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BF | Fyzika | cs | 7 | Povinný | zá,zk | P - 26 / L - 14 / C1 - 12 | ano | |
GEN3 | General English Exam | en | 2 | Povinný | zk | K - 1 | ano | |
GEN2 | General English II | en | 0 | Povinný | zá | Cj - 26 / CPP - 13 | ano | |
2K | Konstruování | cs | 4 | Povinný | kl | P - 13 / CPP - 26 | ano | |
BM | Matematika II-B | cs | 7 | Povinný | zá,zk | P - 39 / C1 - 33 / CPP - 6 | ano | |
3ST | Statika | cs | 5 | Povinný | zá,zk | P - 26 / C1 - 12 / CPP - 14 | ano | |
BUM | Úvod do materiálových věd a inženýrství | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 39 / L - 26 | ano | |
DLT | Základy konstrukce letadel | cs | 3 | Povinný | kl | P - 26 | ano | |
0P1 | Teoretická příprava PPL | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 39 | ano | |
0FB | Vybrané kapitoly z fyziky B | cs | 0 | Volitelný | zá | P - 26 | ano | |
0UM | Vybrané kapitoly z materiálového inženýrství | cs | 0 | Volitelný | zá | P - 26 | ano | |
0VP | Vybrané kapitoly z programování | cs | 0 | Volitelný | zá | CPP - 26 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CLA | Angličtina v letectví I | en | 3 | Povinný | zá | P - 13 / Cj - 13 | ano | |
CEL | Elektrotechnika a elektronika | cs | 5 | Povinný | zá,zk | P - 26 / L - 26 | ano | |
DLL | Letecké palubní přístroje | cs | 5 | Povinný | zá,zk | P - 39 / C1 - 13 | ano | |
CLD | Letecký zákon a předpisy I | cs | 4 | Povinný | zá,zk | P - 26 / C1 - 26 | ano | |
DLG | Obecná navigace | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 52 / C1 - 26 | ano | |
OX1 | Praxe 1 | cs | 0 | Povinný | zá | PX - 104 | ano | |
OZ1 | Základy letu I | cs | 4 | Povinný | kl | P - 26 / C1 - 13 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DLA | Angličtina v letectví II | en | 3 | Povinný | zá,zk | P - 13 / Cj - 13 | ano | |
CKS | Konstrukce a systémy letadel I | cs | 3 | Povinný | kl | P - 26 | ano | |
DLM | Letecká meteorologie | cs | 7 | Povinný | zá,zk | P - 52 / C1 - 26 | ano | |
OX2 | Praxe 2 | cs | 4 | Povinný | zá | C1 - 104 | ano | |
DRN | Radionavigace I | cs | 5 | Povinný | zá,zk | P - 39 / C1 - 26 | ano | |
DTM | Technická mechanika | cs | 7 | Povinný | zá,zk | P - 52 / C1 - 14 / CPP - 12 | ano | |
OZ2 | Základy letu II | cs | 4 | Povinný | zá,zk | P - 26 / C1 - 13 | ano |