Detail předmětu
Ekonomika a management v letecké dopravě
FSI-OEM Ak. rok: 2025/2026 Zimní semestr
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem, který je udělován za účast ve výuce (minimálně 80%) a vypracováním open-book písemné zkoušky spojené s vypracováním kvalifikovaných řešení zadaných témat či případové studie a následné obhajoby těchto řešení s následující obhajobou závěrečné práce formou ústní rozpravy.
Odůvodněná nepřítomnost může být nahrazena konsultacemi a formou individuálně zadaných příkladů a témat k samostatnému zpracování. Klasifikace dle Studijního a zkušebního řádu FSI.
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Použití předmětu ve studijních plánech
Program N-LKT-P: Letecká a kosmická technika, magisterský navazující
obor TLT: Technologie provozu letadlové a letištní techniky, 3 kredity, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Osnova
1. Ekonomie vs. management. Předmět a struktura ekonomie a managementu.
2. Strategické řízení. Strategie – druhy strategií. Strategická analýza.
3. Komerční vs. nekomerční (veřejný) sektor. Customer-Company-Competition.
4. Metody strategické analýzy
a. Poslání, vize, hodnoty
b. Strategické cíle
c. Podnikatelské a funkční oblasti
d. Vnější prostředí. PEST
e. Oborové prostředí. Konkurenční síly. Analýza konkurenčního prostředí: 5F
f. Vnitřní prostředí a zdroje organizace. Analýza 7S
g. Analýza SWOT
h. Konkurenční strategie.
5. Podnikové strategie. Strategie finanční, personální, operační (výrobní), informační, marketingová a obchodní.
6. Marketing. Předmět marketingu. Marketing vs. obchod
7. Marketingový mix
a. Product. Produkt. Životní cyklus produktu
b. Príce. Cena a cenové politiky
c. Place. Distribuce a distribuční kanály
d. Promotion. Reklama, Public Relations, Sales Promotion, Personal Selling.
8. Segmentace trhu. Zákazník vs. Spotřebitel. Cílové skupiny.
9. Marketingové strategie.
10. Ekonomie vs. finanční řízení. Předmět mikroekonomie. Předmět makroekonomie.
11. Odvětvová ekonomie – mezoekonomie: segment letectví a jeho specifika.
12. Účetní výkazy. Rozvaha. Výsledovka. Výhaz hotovostního toku.
13. Finanční plánování. Rozpočtování vs. nákladování. Kalkulace ceny.
14. Finanční analýza. Pyramidové rozklady. Bonitní a bankrotní modely.
15. Investování a hodnocení efektivnosti investic.
16. Řízení nákladů. Hodnotová analýza a controlling.
17. Mezinárodní obchodní a platební styk. Metody. INCOTERMS.
18. Řízení rizik.
Cvičení
13 hod., povinná
Osnova
1. Formulování poslání, vize a strategické cíle.
2. Analýza vnějšího a vnitřního prostředí: PEST a 7S.
3. Analýza konkurenční prostředí. 5F Porter.
4. Analýza SWOT.
5. Sestavování rozpočet a kalkulace ceny.
6. Rozbor účetních výkazů a finanční ukazatele hospodaření.
7. Rozbor efektivnost investic. Okamžitá, současná a budoucí hodnota peněz.
8. Výpočet a posuzování čisté současné hodnoty investice NPV.
9. Rozbor finančního zdraví podniku. Quick-test.
10. Metody síťové analýzy: CPM. PERT. Síťové diagramy – sestavení a řešení.
11. Metody optimalizace. Lineární programování. Simplexová metoda.
12. Risk-Benefit a Cost-Benefit analýza.