Detail předmětu

Ergonomie

FSI-YER Ak. rok: 2025/2026 Zimní semestr

Základem předmětu je porozumění všem aspektům a interakcím v rámci systému člověk-stroj-prostředí s následným využitím při návrhu designérského díla, a to se zvláštním zřetelem na užitnost a bezpečnost soustavy. Studenti aplikují získané znalosti na úkolech modelujících situace spojené s užíváním a obsluhou předmětů a strojů s cílem optimalizace pozice člověka v řešených pracovních i nepracovních činnostech. Budou schopni přizpůsobit navrhovaný design schopnostem, možnostem, potřebám i omezením uživatele.

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Prerekvizity

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Způsob a kritéria hodnocení

Jazyk výuky

čeština

Cíl

Cílem předmětu je získání znalostí potřebných pro navrhování a modernizaci průmyslových výrobků a pracovního prostředí. Absolventi budou schopni antropocentrického přístupu v designérské tvorbě, k systémovému řešení vztahu člověk-stroj-prostředí. Absolventi budou schopni formulovat požadavky na vztah člověka k libovolnému produktu, k respektování jeho rozměrů, psychofyziologických možností i limitů ve vztahu k vykonávané činnosti pracovního i nepracovního charakteru.

Student získá:
- Znalosti o člověku a o optimalizaci psychofyzické zátěže člověka.
- Znalost specifik pracovního prostředí.
- Schopnost navrhovat soustavu ovladačů a sdělovačů.
- Schopnost aplikace zásad pro tvorbu prostoru.
- Znalost aspektů bezpečnosti práce.
- Znalost metodického postupu konstruování.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 4 kredity, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Osnova

- Úvod do předmětu. Ergonomie – definice, základ, přínos, cíl.
- Antropometrické a psychofyziologické parametry člověka.
- Počitky a vjemy, reflexy a reakční časy.
- Psychologické vlastnosti člověka, výkonnost, organizace práce.
- Člověk a stroj – přednosti člověka, přednosti stroje, rozměrové řešení stroje.
- Pracovní poloha, pohybový prostor, zorné podmínky.
- Nářadí a pomůcky, zásady a kritéria pro návrh hmatníků. Sedadla.
- Ovladače. Sdělovače. Vztahy mezi ovladači a sdělovači, řešení soustavy ovladačů a sdělovačů.
- Člověk a prostředí – klimatické podmínky, osvětlení, hluk, vibrace a otřesy.
- Bezpečnost práce.
- Interiér – bydlení, zónování domu/bytu, fyzikální vlastnosti prostoru, dispoziční řešení.
- Prostory bytové a komunikační, požadavky na společenské, klidové i provozní prostory.

Ateliér

26 hod., povinná

Osnova

- Výroba figuríny 5%, 50%, 95% v měřítku 1:5 a 1:10.
- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, analýza tématu, skici.
- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, skici.
- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, varianty.
- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, vizualizace.
- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, analýza tématu, skici.
- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, skici.
- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, varianty.
- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, vizualizace.
- Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, analýza tématu, skici. 
- Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, skici.
- Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, varianty.Test.
- Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí. vizualizace.