Detail předmětu

Digitální kresba

FSI-YKD Ak. rok: 2024/2025 Letní semestr

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Prerekvizity

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Způsob a kritéria hodnocení

Jazyk výuky

čeština

Cíl

Cílem předmětu je rozvinout schopnost zachycení objektů průmyslového designu pomocí technik digitální kresby. Výuka je směřována zejména ke zvládnutí kresby vlastních invenčních návrhů a studií. Digitální kresebný projev postavený na individuálním přístupu k tématu směřuje k výraznému posílení tvůrčího potenciálu průmyslového designéra. Cílem je dosažení takové úrovně kresebného projevu, který umožní zobrazit rychle a efektivně vlastní návrhy pro účely jejich dalšího zpracování pomocí 2D a 3D programů.
Digitální kresba je jednou z technik používaných v procesu designérské tvorby. Částečně nahrazuje tradiční kresebné techniky (kresba tužkou, fixem, apod.). V počátečních fázích navrhování se používá k vytváření variantních skic, následně jako podklad pro tvorbu 3D modelu a v některých případech k plnohodnotné prezentaci návrhu. Osvojení si techniky digitální kresby posiluje schopnosti a dovednosti designéra, stejně tak kvalitativně povyšuje výstupy ve všech fázích vývoje průmyslového designu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 3 kredity, povinný

Program C-AKR-P: Akreditované předměty v CŽV, celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu
obor CLS: Předměty letního semestru, 3 kredity, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Osnova

Seznámení s náplní předmětu, používanými aplikacemi a hardwarovým vybavením (tablety)
Kresba elementárních prvků, linií, ploch a objemů
Kresba jednoduchých geometrických objektů v digitálním prostředí, zobrazování, perspektiva, stylizace
Teorie zobrazení světla a stínu, základní principy a techniky používané ke stínování objektů
Techniky zobrazení materiálů a povrchů, ztvárnění transparentních a reflexivních materiálů
Metody zvýrazňování v digitální kresbě, kompoziční pravidla, použití efektů a filtrů
Kreslení rychlých invenčních skic, techniky používané při vytváření variantních skic designu
Digitální kresba průmyslového výrobku pro účely prezentace, základní geometrie objektu, variantní pohledy
Realistické zobrazení průmyslového výrobku včetně zachycení detailů, materiálu a textury povrchu
Použití digitální kresby v kombinaci s 3D aplikacemi, modelování 3D objektů z 2D skic
Vizualizace, zpracování návrhů do posterů a prezentací, technické požadavky na výstupy
Individuální zadání – samostatná studie dle fantazie