Detail předmětu

Úvod do designu

FSI-YDF Ak. rok: 2024/2025 Zimní semestr

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Prerekvizity

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Způsob a kritéria hodnocení

Jazyk výuky

čeština

Cíl

Cílem předmětu je získání základních znalostí teorie designu, získání schopnosti porozumět základním zásadám, metodám a postupům designérské tvorby. Orientace v problematice průmyslového designu, zobrazováni předmětů a samostatného designérského myšlení je předpokladem pro tvůrčí ateliérovou práci ve vyšších ročnících.

Student získá:
- Základní orientaci a znalosti v oboru průmyslového designu.
- Rozvinutí základních designérských postupů.
- Osvojení metodiky designérské práce.
- Znalost funkce designu – technické, ergonomické, estetické, sociální, ekonomické a psychologické.
- Znalost elementárních složek geometrických forem a pravidel kompozice.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 2 kredity, povinný

Program C-AKR-P: Akreditované předměty v CŽV, celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu
obor CZS: Předměty zimního semestru, 2 kredity, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova


  1. Úvod do problematiky výuky průmyslového designu na Fakultě strojního inženýrství. Pojem design, průmyslový design, základní pojmy z teorie designu, rozdělení designu, definice designu.

  2. Funkce designu – technická, ergonomická, estetická, sociální, ekonomická a psychologická.

  3. Designové myšlení – Úvod, Výzkum.

  4. Designové myšlení – Generování nápadů.

  5. Designové myšlení – Tvorba prototypů, testování a implementace.

  6. Principy dobrého designu – Dieter Rams.

  7. Profese designéra.

  8. Úvod do tvarosloví – Vnímání tvaru, elementární složky geometrických forem, proporce.

  9. Gestalt principy – Základní principy tvarové psychologie.

  10. Vizuální principy 1.

  11. Vizuální principy 2.

  12. Design 20. století – Čeští a světoví designéři.

  13. Design 21. století – Čeští a světoví designéři.

Ateliér

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova


  1. Úvod do cvičení – Osnova předmětu, Podmínky udělení zápočtu, Zadání úkolu č. 1 – Designérká skica, Zadání úkolu č. 2 – Tvorba desek, Zadání úkolu č. 3 – Stomachion (2D kompozice z geometrických prvků).

  2. Hodnocení úkolu č. 2, Konzultace úkolu č. 3.

  3. Konzultace úkolu č. 3.

  4. Hodnocení úkolu č. 3, Zadání úkolu č. 4 – Design jednoduchého výrobku s důrazem na výzkum a procesní pojetí úkolu.

  5. Konzultace úkolu č. 4 – Výzkum (Persony).

  6. Konzultace úkolu č. 4 – Ideové návrhy a skici.

  7. Konzultace úkolu č. 4 – Výběr varianty a finalizace.

  8. Hodnocení úkolu č. 4, Zadání úkolu č. 5 – Návrh designu jednoduchého výrobku s důrazem na inovace v technických a estetických kvalit.

  9. Konzultace úkolu č. 5 – Výzkum (Moodboard).

  10. Konzultace úkolu č. 5 – Ideové návrhy a skici.

  11. Konzultace úkolu č. 5 – Výběr finální varianty.

  12. Konzultace úkolu č. 5 – Finalizace.

  13. Hodnocení úkolu č. 5, Závěrečný test.