Detail předmětu

Heat Transfer Processes

FSI-KTP-A Ak. rok: 2024/2025 Zimní semestr

Předmět „Heat Transfer Processes“ („Tepelné pochody”) je jedním ze základních předmětů oboru „Procesní inženýrství“ s důrazem na energetiku. Je zaměřen na řešení systémů, v nichž převládá přenos tepla. Aby se zajistily současné priority, jako jsou ochrana životního prostředí a ekologie, snižování energetické náročnosti a redukce škodlivých emisí, popř. ekonomický provoz, je třeba vhodným způsobem realizovat proces, v němž aparáty resp. zařízení pro přenos tepla hrají dominantní roli. Z těchto souvislostí vyplývá znalost teorie, zvláště přenosových jevů (přenos energie, hybnosti a hmoty) a schopnost aplikovat teoretické znalosti na výpočet a modelování aparátů. V přednáškách je rovněž obsaženo ekonomické a ekologické hodnocení z hlediska aparátů i procesů v souladu s trendem trvale udržitelného rozvoje. Koncepce předmětu vychází mj. z výukových modulů získaných v rámci mezinárodních projektů na renomovaných světových pracovištích.

Výsledky učení předmětu

Prerekvizity

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu:

Aktivní účast ve cvičeních a zpracování semestrální práce.

Zkouška – hodnocení probíhá ve dvou stupních:

  • Písemný test (bodově hodnocený) a hodnocení semestrální práce. Pokud student obdrží v nejhorším případě známku E z testu i semestrální práce, postoupí k ústní zkoušce.
  • Ústní zkouška: Studenti prokazují znalosti na základě porozumění a schopnosti vysvětlit problematiku obsaženou v prezentacích přednášek (nikoliv pouhého memorování) a obhajoby semestrální práce.

Výuka je prováděna v počítačové učebně. Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná.

Jazyk výuky

angličtina

Cíl

Účel a cíle výuky předmětu „Heat Transfer Processes“ („Tepelné pochody”) jsou následující:

  • poskytnout studentům základní teoretické znalosti z dané oblasti;
  • ukázat, že získané znalosti mají přímou návaznost na řešení praktických problémů;
  • naučit studenty orientovat se v odborné literatuře, především zahraniční;
  • zaměřit se na dokonalé zvládnutí základních zákonitostí a porozumění dané problematice.

Posluchači si uvědomí, proč je třeba disponovat znalostí teorie. Teoretické znalosti jsou potřebné pro výpočty aparátů. Vhodným propojením aparátů se realizuje proces tak, aby vyhovoval současným prioritám, jako jsou ochrana životního prostředí a ekologie, snižování energetické náročnosti a redukce škodlivých emisí, popř. ekonomický provoz. Vzhledem ke skutečnosti, že předmět je prezentován v angličtině, je ve výuce předmětu zastoupena i výuka tohoto jazyka.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Použití předmětu ve studijních plánech

Program N-PRI-P: Procesní inženýrství, magisterský navazující
obor ---: bez specializace, 6 kredity, povinný

Program C-AKR-P: Akreditované předměty v CŽV, celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu
obor CZS: Předměty zimního semestru, 6 kredity, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova


  1. Význam tepelných pochodů v procesním inženýrství a energetice, základní teorie

  2. Běžné typy výměníků tepla, volba vhodného typu na základě cílové aplikace

  3. Výměníky tepla se svazkem trubek v plášti

  4. Kompaktní výměníky tepla

  5. Vzduchové chladiče

  6. Dvoufázové proudění v kontextu zařízení na výměnu tepla

  7. Var

  8. Kotle a vařáky

  9. Výparníky a procesní pece

  10. Kondenzátory

  11. Teplonosná média, termoolejový systém

  12. Intenzifikace přenosu tepla

  13. Inovace v oblasti přenosu tepla

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Základní způsoby přenosu tepla
2. Přenos tepla prouděním
3. Tlakové ztráty
4. Aproximace a interpolace
5. Tepelná bilance, principy tepelně-hydraulického návrhu a kontroly výměníků
6. Střední teplotní rozdíl, součinitel prostupu tepla
7. Tepelně-hydraulická kontrola výměníku typu "trubka v trubce"
8. Zvětšené povrchy, turbulizátory
9. Pololetní test, zadání semestrálních prací
10. Konzultace semestrálních prací, opakování vybraných vyučovaných témat
11. Konzultace semestrálních prací, opakování vybraných vyučovaných témat
12. Konzultace semestrálních prací, opakování vybraných vyučovaných témat
13. Odevzdání semestrálních prací, zápočet