Detail předmětu
Strategické řízení
FSI-HSM Ak. rok: 2024/2025 Letní semestr
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Pro udělení zápočtu je rozhodující splnění tří podmínek – aktivní účast na cvičení, řešení případových studií a zpracování závěrečného projektu. Účast na cvičeních je povinná. V průběhu semestru jsou řešeny tři případové studie. Studenti je řeší v týmech na cvičeních dle časového harmonogramu. Jednu z nich, dle vlastního výběru, zpracují a odevzdají písemně. Závěrečný projekt řeší studenti v týmech. Projekt je zaměřen na zpracování strategické analýzy firmy a návrhu formulace strategie a její realizace. Projekt je prezentován na cvičeních určených časovým harmonogramem. Studenti odevzdají písemné zpracování projektu spolu s podklady pro jeho prezentaci. Podrobné vymezení – viz. aktuality předmětu
Ke zkoušce budou připuštěni pouze ti studenti, kteří získali zápočet. Zkouška prověřuje znalosti a pojmy používané ve strategickém řízení. Zkouška je zaměřena nejen na prokázání získaných znalostí v obecné rovině, ale také na schopnost vidět a chápat souvislosti mezi jednotlivými teoretickými poznatky a konkrétními aplikacemi. Zkouška je ústní (15minut), s písemnou přípravou (15 minut).
Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná. V případě absence vyšší jak 10% slouží k nahrazení chybějící výuky opravné prostředky. Tyto prostředky jsou opravný znalostní test, opravná případová studie a případně opravný závěrečný projekt. Účast na přednáškách není povinná, ale doporučuje se.
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Cílem kurzu je seznámit studenty s procesem strategického řízení firem v tržním a konkurenčním prostředí. Důraz je kladen na vysvětlení principu analytických metod a možností jejich aplikace a tvorbu strategie a její realizace.
Studenti budou seznámeni s procesem strategického řízení ve firmě a principy strategického myšlení. Budou seznámeni s analytickými postupy pro strategickou analýzu interních i externích faktorů. Naučí se postupu pro formulaci strategií založeném na hierarchické struktuře strategií – corporate, business, funkční. a horizontální strategie. Naučí se jak postupovat při výběru, realizaci a hodnocení strategie.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Použití předmětu ve studijních plánech
Program C-AKR-P: Akreditované předměty v CŽV, celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu
obor CLS: Předměty letního semestru, 4 kredity, volitelný
Program N-STG-P: Strojírenská technologie, magisterský navazující
obor STM: Strojírenská technologie a průmyslový management, 4 kredity, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy, vize, mise a strategie firmy, hierarchie strategií, směry vývoje strategického řízení
2. Analýza externích faktorů, členění okolí firmy, analytické nástroje pro hodnocení externích faktorů
3. Vývoj konkurence a konkurenčního prostředí
4. Analýza interních faktorů, hodnotový řetězec, zdroje a kompetence, analýza portfolia, finanční analýza, formulace závěrů analýz – SWOT.
5. Definování strategických cílů, definování strategických obchodních jednotek
6. Firemní strategie, business strategie, funkční strategie, horizontální strategie
7. Konkurenceschopnost firmy, konkurenční výhoda a její rozvoj, Porterovy generické strategie, konkurenční chování firem
8. Alternativní přístupy k hodnocení konkurenční pozice firmy
9. Diverzifikace, integrace, akvizice, restrukturalizace, joint-venture, formy spolupráce firem, podnikatelské sítě
10. Internacionalizace firmy
11. Výběr strategie, faktory ovlivňující výběr, metody výběru
12. – 13. Implementace a hodnocení strategie, strategická správa společnosti, organizační aspekty implementace strategie, strategic leadership
Cvičení
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod do předmětu strategie řízení. Zadání semestrálního projektu.
2. Český průmysl, strategický management českých firem, chování firem v českém prostředí – diskuse. Zadání případové studie
3. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
4. Procvičování metod pro řešení případové studie
5. Opakování látky z přednášky a zadání případové studie
6. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
7. Procvičování metod pro řešení případové studie
8. Opakování látky z předchozí přednášky a zadání případové studie
9. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
10. Prezentace a semestrálního projektu – závěry analýzy
11. Procvičování metod pro řešení případové studie
12. Prezentace semestrálního projektu – návrh strategie a její implementace
13. Test, Zápočet