Dne 13. 8. 2013 se na letišti v Henčově u Jihlavy uskutečnil prvni let noveho experimentalniho letounu VUT 061 TURBO. Tento jednomistny letoun je dalšim strojem, ktery pochazi z akademicke dilny. Letoun s imatrikulaci OKDLT bude sloužit společnosti Prvni brněnska strojirna Velka Biteš a.s. jako letajici laboratoř ověřujici novy česky turbovrtulovy motor TP-100. Projekt byl podpořen MPO ČR v ramci programu TIP (projekt FR-TI2/276).
Vznik letounu VUT 061 TURBO je přikladem úzkeho propojeni univerzity s průmyslovou sferou. Je vysledkem spoluprace Leteckeho ústavu Fakulty strojniho inženyrstvi VUT v Brně (FSI) a jeho průmyslovych partnerů. Novy letoun sice vychazi z prototypu sveho předchůdce letounu VUT 001 Marabu představeneho Letecky ústavem FSI v červnu 2010, ale byl cileně vyvinut tak, aby umožnil ověřovani parametrů a dalši vyvoj noveho turbovrtuloveho motoru TP-100 s vykonem 180 kilowattů. PBS Velka Biteš jako jedina firma v Česke republice vyviji a vyrabi turbovrtulove motory pro male letouny a vrtulniky. Použiti vykonneho motoru TP-100 mělo zasadni vliv na všechny konstrukčni celky i soustavy noveho letounu.
Zakladni rozměry a charakteristiky letounu VUT 061 Turbo jsou:
• Rozpěti 9,9 m
• Delka 9,1 m
• Vyška 2,5 m
• Max. vzletova hmotnost 650 kg
• Prazdna hmotnost letounu 410 kg
• Max. horizontalni rychlost 300 km/h
• Vykon motoru 180 kW
• Průměr vrtule 1,83 m
• Otačky vrtule 2158 1/min
Dosud bylo provedeno 5 zkušebnich letů. Cilem zkoušek je prověrka letovych vlastnosti noveho letounu a předevšim prověrka charakteristik motoru TP-100 při rychlostech do 300 km/hod v letovych hladinach do 10 000 m. Zkušebni pilot Jaromir Hammer, ktery mimo jine na FSI zajišťuje vycvik pilotů a ma naletano vice jak 5000 hodin, je s novou letajici laboratoři velmi spokojen, zvlaště pak stoupavosti 11,3 m/s, ktera jak řika ředitel Leteckeho ústavu doc. Jaroslav Juračka „ je potvrzenim vykonů a kvality noveho českeho turbovrtuloveho motoru“.
Letecky ústav Fakulty strojniho inženyrstvi VUT se vyvoji novych letounů věnuje od sveho založeni v roce 1993. Podilel se napřiklad na vyvoji ultralehkeho stroje KP-2U Sova, ktery se dodnes vyrabi a prodava. Dalšimi vyznamnymi projekty realizovanymi ve spolupraci s průmyslovymi partnery byly letoun VUT 100 Cobra, ktery ziskal prestižni cenu Česka hlava za nejvyraznějši inovaci, a take již zminěny experimentalni letoun VUT 001 Marabu. Na podzim letošniho roku se můžeme těšit na představeni dalši verze letadla s označenim VUT 051 Ray.
Dalši přikladem prakticky orientovane vyuky na FSI může byt v červenci letošniho roku představeny novy studentsky zavodni vůz Dragon 3, ktery dosahuje vynikajicich vysledků i na mezinarodnich přehlidkach a zavodech.
Kontakt:
doc. Ing. Jaroslav Juračka, Ph.D., Letecky ústav FSI VUT v Brně, tel.: 726812234, email: juracka@fme.vutbr.czMgr. Kateřina Růžičkova, Marketing a PR, FSI VUT v Brně, tel.: 602542853, email: ruzickova.k@fme.vutbr.cz