Letos ji v anketě Nejlepší pedagog dle hodnocení studentů vynesly hlasy bakalářů na první místo. Jak vidí Dana Foltýnová, která působí na Ústavu konstruování, roli pedagoga? A co je podle ní klíčem k tomu, být dobrým vyučujícím? Zeptali jsme se.
Co podle vás dělá dobrého pedagoga?
Podle mojí zkušenosti dělá dobrého pedagoga určitá schopnost empatie, otevřenost, umění přiznat chybu a v mém případě obrovská komunikativnost. Také je důležité hned na začátku semestru "vytyčit mantinely", rozdat pravidla hry a být důsledný v jejich plnění, jak ve vztahu ke studentům, tak k sobě. Také je důležité ve studentech hned od začátku vidět osobnosti a nejen VUT čísla. No a v případě, že nějaký student nastavená pravidla poruší nebo mne jiným způsobem podvede, tak být transparentně nekompromisní.
Jak k výuce a vztahu ke studentům přistupujete konkrétně vy?
Z velké části to zaznělo už v předchozí odpovědi, ale pokusím se to rozvést. Stále totiž přemýšlím, zda se mohu nazývat pedagogem v pravém slova smyslu. Na Ústavu konstruování jako lektor působím od roku 2017, mám tedy za sebou 6 semestrů, kdy každý semestr byl v něčem jiný. Pedagogem jsem se stávala postupně. Rozhodně si nemyslím, že není co zlepšovat a zdokonalovat, jak ve znalostech, tak v umění tyto znalosti předávat.
Jako lektor vedu konstrukční předměty v prvním ročníku. Studenti na VUT přicházejí z gymnázií, průmyslovek a jiných technických i netechnických škol. Mým cílem je gymnazisty do problematiky technického kreslení, normalizace a základů konstruování dostat co nejlépe a studenty průmyslovek zaujmout a nenudit. Není to jednoduchý úkol, ty rozdíly jsou v začátcích obrovské. Pro studenty jsem v rámci inovací vytvořila jednoduché pomůcky, na kterých se snažím danou problematiku demonstrovat nejen já, ale i moji kolegové.
Také si myslím, že je velmi důležité studentům naslouchat, včas reagovat na emaily a snažit se vždy najít odpověď na všechny jejich otázky. V tomto je moje pozice dokonalá – jsem lektor a toto vše je mojí hlavní náplní práce.
Co pro vás ocenění Nejlepšího pedagoga v bakalářském stupni studia znamená? Pokud se nemýlím, zvítězila jste poprvé.
Ano, je to moje první vítězství. V prvé řadě je to radost, obrovská radost. Jsem člověk, který neustále pochybuje, zda to, co dělá, dělá dobře a zda nemůže být ještě lepší. Toto vítězství je pro mne známkou, že jsem na dobré cestě. V dalších řadě respekt, pokora a strach, abych studenty, kteří pro mne hlasovali, i ty, kteří teprve přijdou, nezklamala, abych na sobě dále pracovala.
Moje startovní pozice působení na VUT nebyla jednoduchá a hlavně nebyla přímočará jako u většiny mých kolegů. V roce 2000 jsem odpromovala a na rozdíl od ostatních akademiků se vydala do průmyslu a postupně budovala kariéru nejprve vedoucího výroby a následně kvality inženýra se samozřejmou přestávkou na mateřství. V roce 2017 jsem cítila, že práce, kterou dělám, mne zcela nenaplňuje, tak jsem velmi ráda přijala nabídku svého bývalého spolužáka doc. Martina Vrbky, abych se pokusila ucházet o místo lektora. Musela jsem samozřejmě nejprve o svých schopnostech přesvědčit ředitele ústavu prof. Martina Hartla, ale to jsem zvládla poměrně snadno. Hned od prvního semestru jsem nebyla nijak šetřena. Ujal se mne doc. Petr Svoboda, který na mne praktikoval metodu "hodit do vody a plavat". Dostala jsem 12 skupin po 24 studentech a na každé cvičení jsem se připravovala jako na zkoušku, aby mne studenti nepřekvapili dotazem, na který neumím odpovědět, abych dané téma dokázala pochopitelně vysvětlit, abych je zaujala. Jsem mu za tento přístup vděčná, mám ráda výzvy, ráda překonávám překážky a on to s mojí proříznutou pusou, také nemá vždy jednoduché. Můžu upřímně říct, že mne práce baví a že mi přináší radost.
Více o výsledcích letošní ankety naleznete zde.