V neděli 6.1. byl odstartován 41. ročník soutěže Rallye Dakar. Závod se od roku 2009 jezdí v Jižní Americe, letos výhradně na území Peru. Odstartován byl v hlavním městě Limě, kde bude také 17. ledna ukončen. Mezi startem a cílem závodníky čeká 10 etap, během kterých urazí 5000 kilometrů. Na své si přijdou hlavně tradiční fanoušci soutěže, protože ze sedmdesáti procent se závodí v písku.
FOTO: archiv týmu Big Shock Racing
V této nejtěžší dálkové rally má již po několik let své místo také technika a technická řešení Ústavu automobilního a dopravního inženýrství FSI VUT v Brně. Jak se odborníci z ÚADI podíleli na přípravách letošního závodu, objasňuje David Svída: „Pro závodní tým Big Shock Racing jsme pro letošní závody vyvinuli v pořadí již druhou evoluci úspěšného závodního motoru o objemu 13 litrů, disponující výkonem 810kW (1100 koní). Na loňském ročníku Rally Dakar s jeho první evolucí Martin Macík Jr. dojel na pátém místě v kategorii kamionů, což byl současně nejlepší výsledek mezi českými závodníky. Pro letošní ročník 2019 se zapracovalo na optimalizaci pro specifické pouštní podmínky.“
FOTO: archiv ÚADI
Zmíněný tým Big Shock Racing není jediným týmem, se kterým odborníci z ÚADI spolupracují. Ústav se dlouhodobě zabývá speciálními úpravami motorů Iveco a Caterpillar. Od minulého roku také probíhá vývoj a testování motorů pro tým Aleše Lopraise. Pro tento tým je ÚADI oficiálním partnerem letošního ročníku soutěže, což dokladuje také fakt, že závodní vůz je označen logem VUT. Pro úplnost můžeme ještě zmínit spolupráci ÚADI s týmem Miroslava Zapletala, která v minulosti také probíhala.
FOTO: archiv týmu Aleše Lopraise
„Cenné zkušenosti získané z provozu techniky v nejtvrdších podmínkách jsou následně zhodnoceny v rámci výzkumných a vývojových projektů řešených na Ústavu automobilního a dopravního inženýrství a samozřejmě také ve výuce studentů magisterského oboru Automobilní a dopravní inženýrství,“ doplňuje David Svída.
Detailní informace o průběhu jednotlivých etap letošního ročníku mohou zájemci sledovat na facebooku týmu Aleše Lopraise a Martina Macíka.