Kudy poslat kamion, aby byla cesta co nejrychlejší a nejlevnější? Práci dispečerů logistických společností nově ulehčí pokročilý trasovací software. Na jeho vývoji pracoval i Ivan Eryganov, v té době ještě jako student Ústavu matematiky. Hotový software pro své zákazníky využívá brněnská firma Wereldo.
V současné době musí logistické firmy pro plánování tras nakupovat mapové podklady a dojde-li ke změně, pak i jejich aktualizace. Nejvhodnější trasa se pak vybírá podle počtu kilometrů a zkušeností dispečera, který ví, kam může kamion poslat a kde naopak neprojede, například kvůli nízkému podjezdu nebo mostu s malou nosností. Rozhodujícím kritériem bývá nejkratší vzdálenost.
Nový trasovací software tyto informace obsahuje a počítá s nimi při plánování optimální trasy, stejně jako s dalšími parametry, které současná řešení nezohledňují: výšky a hmotnostní limity mostů a podjezdů, převýšení, sklon vozovky nebo dopravní data jako počet semaforů či objížďky. A hlavně výsledná cena dopravy, která je alfou a omegou. „Kvůli ní jsme museli například vyřešit penalizaci některých manévrů: třeba když odbočujete na světelné křižovatce doleva, strávíte na ní více času, cesta se prodlouží a tím i prodraží,“ popisuje Ivan, který na vývoji softwaru pracoval ještě jako doktorský student, dnes už je zaměstnancem Ústavu matematiky.
Matematických oříšků byla při vývoji softwaru celá řada. Odborníci například řešili i takzvané zakázané sekvence, tedy úseky, které jsou sice z dílčího pohledu průjezdné, ale jako celek už nikoliv. Výzvou také bylo nastavit systém tak, aby software nebrzdily složité výpočty. „Asi nejzajímavějším problémem bylo naprogramovat systém tak, aby do něj šlo zadávat i aktuální změny a uzavírky, aniž by pokaždé vše kompletně přepočítával. Proto sledujeme kumulativní změnu: systém pozná, že určité dílčí změny dohromady už ovlivní výslednou cenu dopravy. A algoritmus ví, které části je třeba přepočítat, nebude zbytečně přepočítávat celou republiku,“ vysvětluje Ivan.
Vývoj softwaru, na kterém se Ivan podílel, trval dva roky. Firma Wereldo.com si letos dokončený trasovací software od univerzity licencovala za téměř milion korun. Práce týmu matematiků bude i přesto pokračovat. „Chceme dál na základě reálných dat pracovat na tom, aby optimalizace byla co nejefektivnější. Počítáme i s tím, že v případě potřeby do systému doplníme další parametry,“ uzavírá Ivan.
Ivanův příběh je součástí výstavy "Od převodovky k nekonečnu: udivující svět strojního inženýrství", kterou můžete vidět v centru Brna. Od 25. 9. do 13. 10. na Moravském náměstí a od 13. 10. do 3. 11. na Malinovského náměstí.
Více o výstavě a dalších příbězích naleznete zde.