V pouhých třiceti letech se absolvent FSI Jakub Pončík osvědčil ve společnosti Tatra Trucks natolik, že získal místo ředitele výzkumu a vývoje. Svou profesní dráhu spojil s nejstarší českou automobilkou už v roce 2016, kdy ve firmě pracoval na diplomce. Od března 2024 je nejmladším ředitelem výzkumu a vývoje v historii Tatry. Ke značce ho přitáhl rodinný koníček, s tátou a bratrem se věnují sběratelství a renovacím – zejména tatrováckých – veteránů.
„Začalo to v roce 2006, kdy táta koupil první auto a zkoušel ho sám opravit. Pak přišla Tatra 603, do jejíž renovace už nás s bráchou vtáhl. Od té doby sbírka postupně narůstá, v současnosti máme zhruba tři desítky veteránů, většina z toho jsou Tatry. Byl to taky hlavní důvod, proč jsem se ucházel o práci právě v Tatře. Prostě jsem si tu značku zamiloval,“ říká Pončík.
Po strojní průmyslovce Vsetín zamířil na Fakultu strojního inženýrství VUT. Nejprve studoval bakalářské Základy strojního inženýrství, na navazujícího magistra si zvolil Automobilní a dopravní inženýrství. Odtud už pak vedla jeho cesta přímo do Tatry. „Jednou byl na fakultě přednášet Radomír Smolka, můj předchůdce na pozici šéfa vývoje. Po přednášce nechal na stole vizitky, že kdo má zájem, může se ozvat. Pár dní po přednášce už jsem byl v Kopřivnici na pohovoru a domluvili jsme si téma diplomové práce. A po škole už jsem ve firmě zůstal: nejprve jsem byl taková „holka pro všechno“, ale během sedmi let jsem se vypracoval, až jsem na jaře 2024 dostal šanci stát v čele výzkumu a vývoje,“ popisuje Pončík.
Na práci v Tatře ho baví hlavně pestrost, nemalou část zakázek totiž tvoří vozy upravené na přání zákazníka. „Od té doby, co jsem ve firmě, jsem měl možnost se různou měrou podílet na vývoji nepřeberného množství aut a prototypů. Věnujeme se kategorii N3G, což jsou terénní nákladní vozy nad 12 tun. Jsou to opravdu různá auta: některá potkáváte denně na silnicích, třeba na stavbách dálnic – a tím nemyslím staré Tatry 815, kterým se kouří od výfuku, ale opravdu moderní vozidla z naší modelové řady Phoenix nebo Force s motory, které splňují nejnovější emisní předpisy. Děláme ale i těžební speciály, vojenská auta, techniku pro hasiče, zemědělce i cestáře… Portfolio je široké,“ dodává.
Že je značka jeho srdeční záležitost je opravdu znát. „ Rádi říkáme, že kde konkurence zůstane stát, my teprve zapínáme uzávěrky, což podporuje i heslo, které rádi používáme – Tatra vás dostane dál. Nejlépe se cítíme v těžkém terénu, tam je naše největší přidaná hodnota. A takový Dakar, to je pro nás tatrováky svátek. Když se v lednu jede rallye, všichni sledujeme, jak si naše auta vedou,“ uzavírá Pončík.
Absolvent magisterského oboru: Automobilní a dopravní inženýrství