Detail publikace
Modelování, odhad parametrů a nelineární řízení automobilové škrticí klapky s využitím metod Rapid Control Prototyping
GREPL, R. LEE, B.
Český název
Modelování, odhad parametrů a nelineární řízení automobilové škrticí klapky s využitím metod Rapid Control Prototyping
Anglický název
Modeling, parameter estimation and nonlinear control of automotive electronic throttle using a Rapid-Control Prototyping technique
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
en
Originální abstrakt
An electronic throttle consists of a DC motor, spur gears, a return spring, a position sensor, power electronics and an electronic control unit. Fast and precise position control of this electromechanical system is relatively difficult due to very high friction and the strong nonlinearity of the spring. Simple application of linear control, such as PID, fails. In this paper, two new controller structures suitable for different reference signal types are described. The key component of the position controller is the friction compensator based on either/both feedforward or feedback principles. The quality of the resulting behavior was measured using several criteria including the measure of control activity around the equilibrium position. The control activity directly influences the vibration, the noise and the wear of the servo system. The proposed controllers demonstrated superior behavior compared with other published structures.
Český abstrakt
Elektronická škrticí klapka se skládá z DC motoru, převodovky, vratné pružiny, polohového sensoru, výkonové elektroniky a řídicí jednotky. Rychlé a přesné polohové řízení tohoto elektromechanického systému je relativně obtížné z důvodů vysokého tření a silné nelinearity pružiny. Jednoduché algoritmy jako je PID selhávají. V tomto článku jsou navrženy dvě nové struktury řídicího členu vhodné pro různé typy referenčního signálu. Klíčovou komponentou regulátoru je kompensátor tření založený na zpětnovazebním nebo dopředném principu. Kvalita výsledného chování byla posouzena multikriteriálním hodnocením.
Anglický abstrakt
An electronic throttle consists of a DC motor, spur gears, a return spring, a position sensor, power electronics and an electronic control unit. Fast and precise position control of this electromechanical system is relatively difficult due to very high friction and the strong nonlinearity of the spring. Simple application of linear control, such as PID, fails. In this paper, two new controller structures suitable for different reference signal types are described. The key component of the position controller is the friction compensator based on either/both feedforward or feedback principles. The quality of the resulting behavior was measured using several criteria including the measure of control activity around the equilibrium position. The control activity directly influences the vibration, the noise and the wear of the servo system. The proposed controllers demonstrated superior behavior compared with other published structures.
Klíčová slova česky
Elektronická škrticí klapka, nelineární řízení, kompenzace tření, odhad parametrů, RCP
Klíčová slova anglicky
Electronic throttle control, Nonlinear control, Friction compensation, Parameter estimation, Rapid control prototyping
Rok RIV
2010
Vydáno
01.01.2010
Nakladatel
KSAE
ISSN
1229-9138
Časopis
INTERNATIONAL JOURNAL OF AUTOMOTIVE TECHNOLOGY
Ročník
11
Číslo
4
Strany od–do
601–610
Počet stran
10
BIBTEX
@article{BUT49908,
author="Robert {Grepl} and Byoungsoo {Lee},
title="Modeling, parameter estimation and nonlinear control of automotive electronic throttle using a Rapid-Control Prototyping technique",
journal="INTERNATIONAL JOURNAL OF AUTOMOTIVE TECHNOLOGY",
year="2010",
volume="11",
number="4",
month="January",
pages="601--610",
publisher="KSAE",
issn="1229-9138"
}