Detail publikace

Použití technologie tlakového lití a krystalizace taveniny pod tlakem k výrobě odlitků pro automobilový průmysl

ČECH, J. ZEMČÍK, L. PALÁN, K. ZALABA, R. LIPOVÝ, R. BAŘINOVÁ, D.

Český název

Použití technologie tlakového lití a krystalizace taveniny pod tlakem k výrobě odlitků pro automobilový průmysl

Anglický název

Using the Die-Casting and Squeeze-Casting to Produce Castings for Automotive Industry

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

To evaluate the properties of die casting and squeeze casting, sets of mechanical, structural and stress properties were selected, namely tensile strength, yield strength, hardness, velocity of longitudinal ultrasound waves for the determination of E-modulus, microporosity (assessed by image analysis), porosity (established radiographically), specific mass, microstructure, macrostructure, blistering, and residual stress (measured by the strain-gauge method and radiographically). Based on the processing of these data, the advantages and disadvantages of the two types of casting were assessed with respect to castings for automotive industry.

Český abstrakt

K získání vlastností u tlakově litých odlitků a u odlitků, kdy tavenina krystalizovala pod tlakem byla vybrána řada mechanických, strukturních a napěťových zkoušek, jmenovitě mez pevnosti, mez kluzu, tvrdost, rychlost podélných ultrazvukových vln pro stanovení E modulu, mikropórovitost (získána na základě obrazové analýzy), pórovitost (stanovena RTG), měrná hmotnost, mikro a makrostruktura, zkouška puchýřování a zbytkové napětí (měřené tenzometricky a rentgenograficky). Na základě vyhodnocení těchto parametrů byly určeny výhody a nevýhody těchto dvou technologií se zřetelem na odlitky pro automobilový průmysl.

Anglický abstrakt

To evaluate the properties of die casting and squeeze casting, sets of mechanical, structural and stress properties were selected, namely tensile strength, yield strength, hardness, velocity of longitudinal ultrasound waves for the determination of E-modulus, microporosity (assessed by image analysis), porosity (established radiographically), specific mass, microstructure, macrostructure, blistering, and residual stress (measured by the strain-gauge method and radiographically). Based on the processing of these data, the advantages and disadvantages of the two types of casting were assessed with respect to castings for automotive industry.

Klíčová slova anglicky

squeeze casting, mechanical properties, residual stress

Rok RIV

2004

Vydáno

15.09.2004

Nakladatel

Polska akademia nauk

Místo

Katowice

Kniha

Archiwum odlewnictwa

Číslo edice

1

Počet stran

11

BIBTEX


@inproceedings{BUT12233,
  author="Jaroslav {Čech} and Ladislav {Zemčík} and Kamil {Palán} and Roman {Zalaba} and Radek {Lipový} and Dagmar {Bařinová},
  title="Using the Die-Casting and Squeeze-Casting to Produce Castings for Automotive Industry",
  booktitle="Archiwum odlewnictwa",
  year="2004",
  month="September",
  publisher="Polska akademia nauk",
  address="Katowice"
}