Detail předmětu
Virtuální realita
FSI-V0R Ak. rok: 2021/2022 Letní semestr
Předmět poskytuje studentům vědomosti z oblasti teoretických základů a praktické implementace virtuální reality (VR) a smíšené reality (AR). Student se naučí přenést digitální 3D model do virtuální nebo reálné scény a dále s ním pracovat. Využita jsou známá prostředí pro VR Unity a pro AR Vuforia.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Získání kvalifikovaného přehledu a referencí o současných technologiích virtuální (VR) a doplňované reality (AR), vč. praktických dovedností.
Prerekvizity
základy počítačové grafiky, základy algoritmizace a programování
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna laboratorním cvičením, kde se prakticky ověřují získané teoretické znalosti z přednášek.
Způsob a kritéria hodnocení
Klasifikovaný zápočet dle stupnice ECTS obdrží student za vyřešení projektů ze čtyř tématických okruhů diskutovaných ve cvičeních.
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Student porozumí a bude se umět orientovat v problematice virtuální reality (VR) a doplňované reality (AR). Tyto prostředky bude umět využívat a navrhovat v kontextu průmyslové praxe a Průmyslu 4.0.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je kontrolovaná. Způsob nahrazování zameškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program N-AIŘ-P: Aplikovaná informatika a řízení, magisterský navazující
obor ---: bez specializace, 3 kredity, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
13 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod do problematiky virtuální a doplňované reality (VR) (AR).
2. Senzory a displaye pro VR, latence systému I.
3. Senzory a displaye pro VR, latence systému II.
4. Aplikace VR v průmyslu 4.0
5. ABB Robot studio a jeho možnosti.
6. Trendy využití enginů pro vývoj VR aplikací (Unity, UE, CryTek) I.
7. Trendy využití enginů pro vývoj VR aplikací (Unity, UE, CryTek) II.
8. Rozšířená a smíšená realita I.
9. Rozšířená a smíšená realita II.
10. Aplikace smíšené reality v průmyslové diagnostice a údržbě.
11. Školení obsluhy a simulace krizových stavů.
12. Uživatelská rozhraní ve VR.
13. Shrnutí a budoucnost VR a AR.
Cvičení s počítačovou podporou
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Cvičení je rozděleno tématicky do čtyřech bloků:
Blok A: Úvod, seznámení s HW prostředky (headsety, senzory pohybu, zpětná vazba a latence, kalibrace, ukázky VR aplikací)
Blok B: ABB Robot Studio ( programování pohybu robotu ve VR, simulace robotické linky, vizualizace digitálního dvojčete)
Blok C: prostředí Unity (modelování prostředí a integrace VR pozorovatele,
vlastní model robotu, kinematika modelu robotu, spojení s dynamickou simulací)
Blok D: Smíšená realita, prostředí Vuforia (kombinace Unity a Vuforia pro vytváření, detekce tištěného 2D kódu a rozšíření obrazu o 3D model, detekce 3D objektu a zobrazení 3D modelu)