Detail předmětu

Mechanika letu II

FSI-OML-A Ak. rok: 2021/2022 Zimní semestr

Těžiště kursu spočívá v seznámení studentů s klasickou teorií a metodami řešení stability a řiditelnosti letounu. Odvození pohybových rovnice pro řešení dynamické stability atmosférických letounů. Odchylkové pohybové rovnice, stavové rovnice pohybu letounu. Aerodynamické stabilitní derivace-jejich význam a výpočet. Metody řešení podélné a stranové dynamické stability. Ovladatelnost a obratnost letounu. Vyvažitelnost. Požadavky na letové vlastnosti. Letoun jako dynamický systém.

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Základní kritéria hodnocení letových vlastností atmosférického letounu. Kvalitativní i kvantitativní posouzení letových vlastností z hlediska návrhu i optimálního využití letounu.

Prerekvizity

Základy vysokoškolské matematiky – diferenciální a integrální počet, obyčejné diferenciální rovnice. Základy obecné mechaniky – silové účinky na tělesa,kinematika, dynamika prostorového pohybu tělesa.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách a zpracování projektu zaměřeného na analýzu letových vlastností studentem zvoleného letounu.

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška je písemná a následná ústní, přičemž těžiště prokázání znalostí spočívá na písemné zkoušce, která sestává z části bez pomůcek (všeobecné znalosti teoretické) a části řešení zadaného problému s použitím pomůcek (svých zápisů z přednášek a cvičení). Klasifikace dle Studijního a zkušebního řádu FSI.

Jazyk výuky

angličtina

Cíl

Cílem kurzu je objasnit základní úlohy mechaniky letu atmosférických letadel, seznámit studenty s metodami výpočtu parametrů stability a řiditelnosti a naučit studenty posoudit vliv návrhových parametrů letounu na jeho letové vlastnosti.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky jsou nepovinné, cvičení je povinné a kontrolovaná účast. Minimálně 80%. Podmínkou k získání zápočtu je zpracování projektu letových vlastností zvoleného letounu . Nutno předložit nejpozději v zápočtovém týdnu.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program N-AST-A: Aerospace Technology, magisterský navazující
obor ---: bez specializace, 5 kredity, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod. Základní pojmy a definice.
2. Podélná statická stabilita letounu.
3. Stranová statická stabilita letounu.
4. Podélná ovladatelnost a vyvažitelnost letounu.
5. Podélná obratnost letounu.
6. Stranová ovladatelnost letounu.
7. Lety s asymetrickým tahem. Minimální rychlost řiditelnosti.
8. Stranová obratnost letounu.
9. Obecné rovnice pro řešení úplného pobybu letounu.
10.Linearizované odchylkové pohybové rovnice pro řešení dynamické stability.
11.Podélná dynamická stabilita letounu s pevným řízením – rychlé a fugoidální kmity.
12.Stranová dynamická stabilita – spirálová nestabilita, Dutch roll.
13.Zvláštní případy letu. Pádové vlastnosti. Vývrtka.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Odhad aerodynamických derivací zvoleného letounu.
2. Odhad aerodynamických derivací zvoleného letounu.
3. Výpočet aerodynamických charakteristik v softwaru XFLR5 nebo AVL.
4. Výpočet aerodynamických charakteristik v softwaru XFLR5 nebo AVL.
5. Výpočet vztlakové čáry letounu.
6. Výpočet momentové čáry letounu.
7. Výpočet řídicích sil s ohledem na podélnou ovladatelnost.
8. Výpočet řídicích sil s ohledem na podélnou obratnost.
9. Výpočet stranové ovladatelnosti.
10.Výpočet podélné dynamické stability – rychlé kmity.
11.Výpočet podélné dynamické stability – fugoidální kmity.
12.Výpočet stranové dynamické stability – spirálový pohyb.
13.Výpočet stranové dynamické stability – Dutch roll.